ریشه بسیاری از مشکلات کشور مسائل فرهنگی است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رحمت الله اروجی سه شنبه شب در نشست مشورتی طرح و معماری کلان فرهنگ و ساختار رسانه ای کشور که به منظور بررسی راهکارها و چالش های تحول، اصلاح ساختار و فرهنگ و بازسازی رسانه برگزار شد، 25 آبان ماه سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان تصریح کرد: بسیاری از فرهیختگان عرصه فکری و مکتبی جمهوری اسلامی ایران معتقدند که ریشه بسیاری از مشکلات کشور مسائل فرهنگی است و باید تلاش کرد. برای کشف و حل آنها ساخته شده است.

وی رکود دستگاه های فرهنگی را زمینه ساز بسیاری از مشکلات عنوان کرد و گفت: اگر به نحوی به سراغ نهادهایی برویم که برای رشد و تعالی جمهوری اسلامی ایجاد کرده و می کنند و از آنها بپرسیم که آیا ساختار حاکمیتی این سازمان و نهاد، تولید مطابق با گام دوم انقلاب یا نه، احتمالاً پاسخ قانع کننده ای به این گونه اقدامات نخواهد بود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ادامه داد: بخشی از واقعیت این است که باید در ساختارهای سازمانی و دستگاه های اجرایی انقلاب شود و بسیاری از بروکراسی ها و مشکلات پیچیده اداری که عوامل اجرایی را موظف به این انقلاب فرهنگی می کند برطرف شود. “

ضرورت بازمهندسی نظام مدیریت فرهنگی

همچنین یاسر جلالی دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به تشریح اقدامات انجام شده در راستای تدوین طرح جامع و معماری ساختار فرهنگ و رسانه پرداخت و اظهار داشت: مهندسی مجدد نظام حکمرانی در فرهنگ موضوع جدیدی نیست که مطرح شده باشد و رهبر معظم انقلاب سال 86 و 90 نیز این موارد را مطرح کردند و از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستند در این زمینه اقدام کنند.

ریشه بسیاری از مشکلات کشور مسائل فرهنگی است

وی با اشاره به دولت جدید و ظرفیت های موجود ابراز امیدواری کرد که سازوکار مشترکی برای تدوین و اجرای طرح جامع و معماری ساختار فرهنگی و رسانه ای اجرایی شود.

اجرای طرح جامع فرهنگ و ساختار رسانه ای کشور

دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: تلاش داریم با مشارکت گسترده مردم طرح و معماری کلان ساختار فرهنگی و رسانه ای را شکل دهیم و از همه ظرفیت های کشور در حوزه مردمی و نخبگانی استفاده کنیم. “

وی با اشاره به اعلام فراخوان ایده و پژوهش در این حوزه گفت: 340 نفر در فراخوان عمومی شرکت کردند که از این تعداد 140 طرح منسجم وارد شد. احصا او بود.

جلالی فراخوان مشارکت وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی و مدیران کل استان ها را از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه عنوان کرد و گفت: تاکنون 25 استان پیشنهادات خود را در این زمینه ارسال کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال فرآیند به ویژه در رسانه های مربوطه شروع کردیم و جلساتی با معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برگزار شد.

دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی سازمان وی در دبیرخانه شورای عالی و استفاده از ظرفیت مجموعه های پژوهشی کشور به دیگر اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت: در زمینه های بدیهی که اجماع نخبگان وجود دارد مانند تغییر ساختار بودجه برای فرهنگ سازی رسانه ها در سال 1401 اقدامات مثبتی انجام شد.

جدایی فرهنگ، سیاست و اقتصاد عامل مشکلات ساختاری دیدگاه است

او اسلام و اسلام دارد جزوه در این جلسه یکی از کاستی های جدی در ساختارسازی نگرش ها، تفکیک فرهنگ، سیاست و اقتصاد است و به طور دقیق: همه این مولفه ها در یک جهت باید در کنار هم در نظر گرفته شوند، اگر بهترین عملکرد در حوزه فرهنگی وجود دارد، اما در دو منطقه دیگر به زیر 10 درصد خواهد رسید.

ریشه بسیاری از مشکلات کشور مسائل فرهنگی است

علی صالحی سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: نگاه به روز و منعطف به ساختارهای فرهنگی یک نیاز مسلم است. وی افزود: در حال حاضر اقدامات فرهنگی و عملکرد دستگاه قابل سنجش است. گیر خیر، بنابراین ارزیابی درستی از عملکرد دستگاه در دسترس نیست زیرا با مسائل و مشکلات فرهنگی زیادی مواجه هستیم.

ضرورت ارزیابی فعالیت های نهادهای فرهنگی

وی خواستار ارزیابی عملکرد دستگاه های فرهنگی شد و گفت: ارزیابی دستگاه ها باید بر اساس میزان مشکلاتی باشد که حل کرده اند تا بتوانیم به تغییرات در دستگاه ها امیدوار باشیم. صالحی درباره تولید محتوا و رسانه نیز گفت: ما اکنون بدون توجه به مخاطب و سلیقه مخاطب هستیم در حال حاضر ما محتوا تولید می کنیم، اما هرگز تعجب نمی کنیم که چرا مخاطب باید محتوای ما را بخواند و چرا تحت تاثیر قرار می گیرد. هیئت‌الاسلام والمسلمین وحید صافی نیز در این نشست به طرح تحول نظام فرهنگی کشور بسته به تغییر ساختارها، برنامه‌ها و نیروی کار پرداخت و گفت: اگر این سه عنصر با هم تغییر کنند، شاهد تحول در فرهنگ کشور خواهیم بود. سیستم. سیستم. “

مهد مشکلات فرهنگی، معاونت در دستگاه های اجرایی است

حجت الاسلام در این جلسه به مسلمانان قطبی گفت: محور تولد مشکلات فرهنگی در دستگاه های اجرایی است و تلاش می کنیم با بروز مشکل آسیب ها را برطرف کنیم.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه باید کانون معضل اصلاح شود، افزود: پیشنهاد می کنیم با تقویت نمایندگی های ولی فقیه در دستگاه ها و نقش آفرینی مناسب، مشکلات و معضلات بدنه جامعه کاهش یابد. موقعیت.”

وی تصریح کرد: با شکل گیر شبکه ای از دفاتر ولایت فقیه در نهادهایی با نقش و رسالت ویژه می تواند ضامن سلامت معنوی جامعه باشد.

فرهنگ را نمی توان به راحتی ساختار داد

حجت الاسلام والمسلمین نیلی پور در این نشست با اشاره به تلاش هایی که در حوزه فرهنگ کشور انجام می شود، اظهار داشت: نباید اجازه داد زحمات افراد گمنام در عرصه فرهنگ یک شبه هدر رود.

وی افزود: فرهنگ سازی آسان نیست و اگر قرار است ساختاری تعریف شود باید بسیار انعطاف پذیر باشد.

ریشه بسیاری از مشکلات کشور مسائل فرهنگی است

حجت الاسلام والمسلمین نیلی پور خاطرنشان کرد: ساختاری که اجرا می شود نباید ساختار اداری داشته باشد چرا که در این کشور ساختار اداری کوچکی نداریم. وی با اشاره به اظهارات شهید مطهری درباره کادرسازی فرهنگی گفت: اگر بتوانیم در شهرها و روستاها کادر فرهنگی موفق تربیت کنیم خودشان در میدان انقلاب بازی می کنند.

تغییر ساختار فرهنگ و رسانه در کشور ضروری است

حجت الاسلام والمسلمین محسن کریمی دبیر جبهه فرهنگی استان اصفهان نیز خواستار تحول در ساختار فرهنگ و رسانه در کشور شد و گفت: برای تغییر ساختار فرهنگی و رسانه ای کشور، فرهنگ و رسانه ها ابتدا باید خوانده شوند تا بازسازی شوند.

وی به ساختار فرهنگی کشور از سال 1342 تا 1357 اشاره کرد و گفت: در این سال ها حکومت مردمی و فرهنگ عامه حاکم شده است. کریمی افزود: در سال 57 تا 68 انقلاب می شود و فرهنگ سازی در اختیار دولت قرار می گیرد و در این زمان الگوهای خوبی داشتیم که اگر خوانده شود می تواند راهگشا باشد.

دبیر جبهه فرهنگی استان اصفهان خاطرنشان کرد: از سال 68 که قدرت را به دست گرفتیم به جای حمایت از جنبش های مردمی، پایه گذار جریان های حاکم شده ایم، دولت باید از فرهنگ حمایت کند نه بانی آن و این نقطه.” وی با اشاره به کثرت تشکل های فرهنگی در کشور و تاکید رهبر معظم انقلاب بر ایجاد پایگاه فرهنگی گفت: همه ساختارهای فرهنگی باید در پایگاه فرهنگی متمرکز شوند.

گفتنی است، نشست مشورتی طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور به میزبانی استان اصفهان با حضور یاسر جلالی دستیار رئیس کل تبلیغات اسلامی و احمد مداحی رئیس ستاد رسانه و مرکز عملیات ویژه برگزار شد. بیش از 40 نفر از نخبگان، کارشناسان و فعالان فرهنگی و مذهبی استان اصفهان هستند و میهمانان در این نشست به بحث و تبادل نظر و بیان نقطه نظرات خود پرداختند و در خصوص لزوم شناسایی وضعیت موجود، استخراج وضعیت مطلوب و بازسازی فرهنگ بحث و تبادل نظر کردند. و ساختار رسانه ای کشور

دیدگاهتان را بنویسید