سلیقه گس اشاشی در «لحظه گرگ و میش»/محمد معتمدی چگونه انتخاب شد؟ – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: کارکرد عنوان چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراح آن با انتخاب عناصر، فرم ها و چیدمان ها به کمک گرافیک و موسیقی سعی می کند مخاطب را از کار آگاه کند. شرایطی که به مخاطب ارائه می کند گاهی بسیار دقیق، مدبرانه و حساب شده است و گاهی چنان سرد و بر اساس انجام یک وظیفه اجباری ساخته می شود که بیننده را از اساس جلوه بصری دور می کند.

آنچه بهانه‌ای برای بازگشت دوباره به کلیدواژه «اعتبارات» شده است، مروری بر ماندگارترین و خاطره‌انگیزترین موسیقی‌های مربوط به برخی برنامه‌ها و فیلم‌ها و آثار تلویزیونی است که برای بسیاری از بینندگان خاطرات تلخ و شیرین را دربرمی‌گیرد و دوباره به آن مراجعه می‌کند. زیرا هر شرایطی می تواند دنیایی از خاطرات را برای ما به ارمغان بیاورد. خاطره بازی که پس از راه اندازی و اکران در نوروز با استقبال مخاطبان 1400 روبه رو شد، ما را ترغیب کرد که در قالب یک بازی خاطره هفتگی در روزهای جمعه هر هفته و از درگذشت او تا سال ها روح و روان خود را به او بسپاریم. وقتی ما بهتر از این روزهای پر دردسر هستیم، بله، برویم.

«خاطرات سرفصل های ماندگار» نام مجموعه ای از گزارش های آرشیوی با همین رویکرد است که می توانید آن را به صورت هفتگی در گروه هنری خبرگزاری مهر دنبال کنید.

در هفتاد و دومین شماره از این روایت رسانه ای به سراغ یکی از عناوین مجموعه تلویزیونی «لحظه گرگ و میش» به نویسندگی مونا انوری زاده و همایون اسعدیان به تهیه کنندگی و کارگردانی همایون اسعدیان و خوانندگی محمد معتمدی رفتیم که اثری مستقل است. قطعه «حاله می روی» با ترانه ای از محمدمهدی سیار و آهنگسازی فرید سعادتمند تقدیم حاضران شد. این قطعه که یکی از سه اثری بود که کلام برای این سریال در نظر گرفته شده بود، آنقدر مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت که محمد معتمدی و دوستانش تصمیم گرفتند همان نام را برای آخرین آلبوم این خواننده در آن زمان انتخاب کنند.

سلیقه گس اشاشی چگونه انتخاب شد

قبل از اینکه به موسیقی تیتراژ ابتدایی سریال «لحظه گرگ و میش» بپردازیم، نگاهی به مجموعه داستانی «لحظه گرگ و میش» بیندازیم که اولین بار در بهمن ماه ۱۳۹۶ از شبکه سوم سیما به مخاطبان عرضه شد.

داستان این مجموعه که در قالب 50 قسمت تقدیم مخاطبان می شود، حکایت از فراز و نشیب های یک خانواده اصیل ایرانی در طول سه دهه با محوریت زندگی تنها دختر خانواده یاسمن دارد که از سال 1394 آغاز شد. دهه 60 با حوادث مختلف از جمله جنگ، حوادث اقتصادی و اجتماعی همراه بوده و تا دوران مدرن ادامه دارد. در این میان با توجه به آنچه از سریال های ایرانی می دانیم، داستان ها و روایت های کوچکی وجود دارد که با توجه به سلیقه و سلیقه کارگردان و فیلمنامه نویس، جذابیت ها را روشن کرده و توانسته این مجموعه داستان را به یکی از پرمخاطب ترین داستان ها تبدیل کند. سریال نیمه دوم دهه نود

سلیقه گس اشاشی چگونه انتخاب شد

المیرا دهقانی، فاطمه گودرزی، فرید سجادی حسینی، شهره سلطانی، حسام محمودی، پانیذ برزالی، علیرضا کمالی، نیما نادری، ناصر سجادی حسینی، حمید جنانه، پاشا رستمی، رها خدایاری، مهتاب اکبری، سیاه‌ساحکی. آیدا نامجو، محمدرضا مالکی، زهرا ساداتی، ایلیارمومان، معین ضرابی، فراز مدیوری، اروین گالستیان، مادیا زکاری، ماهان نصیری، رضا هاجری، کریم قربانی، فرشید زارعی فرد از جمله هنرمندانی بودند که در این مجموعه تلویزیونی به عنوان بازیگر حضور داشتند.

محبوبیت و ساختار محتوایی-فنی این سریال به حدی بود که به پاس تجربیات ارزنده همایون اسعدیان در مدیوم سینما و تلویزیون موفق به کسب جوایز متعددی در رویدادهای مختلف مرتبط با تلویزیون شد. جوایزی که برخی از آن ها اگرچه با حواشی متعددی روبه رو هستند، اما شرایطی را فراهم کرده اند تا این سریال یکی از پرطرفدارترین مجموعه های بازی سیما لقب بگیرد.

سلیقه گس اشاشی چگونه انتخاب شد

اما فارغ از آنچه از نظر محتوایی می توان به آن اشاره کرد، تیتراژ مجموعه تلویزیونی «لحظه گرگ و میش» توسط محمد معتمدی خوانده شد که به لطف ترانه، به یکی از محبوب ترین موسیقی های مرتبط با سریال های تلویزیونی تبدیل شد. دهه نود و خواننده به موزیک، یعنی موسیقی که در قالب تیتراژ ابتدایی، میانی و پایانی سریال تولیدی و در فواصل مختلف پخش این سریال به مخاطبان و شنوندگان ارائه می شود.

آهنگ “حالا که می روی” با آهنگ محمدمهدی سیار و آهنگسازی فرید سعادتمند به عنوان تیتراژ آغازین، “آرام من” با شعر مسعود کرامتی و میکس و آقای. نوید صالح زاده به عنوان آهنگ میان کلام، «پاییز» با شعر و آهنگ مسعود کرامتی به عنوان موسیقی میان‌آهنگ و «نفرین (نفرین هوس)» به آهنگسازی پرویز مقسطی، ترانه پرویز وکیلی و اجرای محمد معتمدی به‌عنوان موسیقی پایانی اجرا شدند. از جمله آثار استفاده شده در این مجموعه

سلیقه گس اشاشی چگونه انتخاب شد

همایون اسعدیان تهیه کننده و کارگردان مجموعه تلویزیونی «لحظه گرگ و میش» در گفت و گو با برنامه «گراما فیلم» شبکه آی فیلم درباره تیتراژ افتتاحیه این سریال گفت: اساساً ذهنیت اسعدیان: این ذهنیت را نداشتم که برای عنوان افتتاحیه سریال موسیقی بسازم که در قالب یک قطعه کلامی به مخاطب ارائه شود. اما وقتی به مرحله ساخت سریال رسیدیم ذهنم به سمت این سوال رفت که اگر ترانه سرای خوبی پیدا کنم می توانم با این آهنگ کاری کنم که تیتراژ آغازین فیلم بسازم. برای ساخت موسیقی تیتراژ ابتدایی نمایش را نداشتم که به عنوان یک قطعه کلمه به مخاطب ارائه کنم. اما زمانی که به مرحله مونتاژ سریال رسیدیم و ابراهیم حقیقی تیتراژ آن را ساخت، این فکر به ذهنم خطور کرد که اگر ترانه سرای خوبی پیدا کنم، می‌توانم از این آهنگ برای ساخت آهنگ افتتاحیه استفاده کنم.

وی ادامه داد: روزی مهدی آذرپندار (مدیر گروه فیلم و سریال وقت شبکه سه سیما) از من پرسید که آیا برای تیتراژ پایانی سریالش موسیقی با کلام دارید؟ که من پاسخ دادم: بله. دوباره پرسید در مورد اعتبارات افتتاحیه چطور؟ در جواب گفتم : دارم میگردم ولی هنوز چیزی پیدا نکردم . آذرپندار سه فایل موسیقی به من داد و به من پیشنهاد داد که این سه قطعه موسیقی را گوش کنم.

اسدیان در ادامه توضیحاتش گفت: به استودیو آمدم و این سه تک آهنگ را با خوانندگی محمد معتمدی گوش دادم. آثاری که هنوز در بازار موسیقی منتشر نشده اند و مربوط به آلبومی است که تهیه کننده آن می خواست قبل از ورود به بازار در قالب موسیقی سریالی به مخاطبان عرضه شود. اولین قطعه ای که شنیدم آنقدر که باید توجهم را جلب نکرد. اما وقتی قطعه دوم (حالا می روی) را گوش کردم، دیدم این قطعه را برای سریال ما ساخته اند.

کارگردان سریال «لحظه گرگ و میش» افزود: بلافاصله وارد اتاق تدوین شدم و از بچه ها خواستم این فایل را روی یکی از سکانس هایی که می خواهم بگذارند. وقتی این اتفاق افتاد، همه تصور می کردند که من تا امروز به آنها دروغ گفته ام که موسیقی این صحنه را ندارم. چون محتوای قطعه دقیقاً یکسان بود و اتفاقاً ژانر اصلی موسیقی که من می خواستم سکانسی برای آن داشته باشم.

سلیقه گس اشاشی چگونه انتخاب شد

وی در ادامه این گفتگو توضیح داد: پس از مدتی تصمیم گرفتم این موسیقی را به عنوان تیتراژ آغازین کار انتخاب کنم. بر همین اساس با مهدی آذرپندار تماس گرفتم و گفتم قطعه دوم برای تیتراژ بسیار مناسب است. بنابراین با محمد معتمدی تماس گرفتم و او را به دفترم دعوت کردم. بعد از اینکه ماجرا را با او در میان گذاشتم، درخواست کردیم که علاوه بر اجازه استفاده از این موسیقی در تیتراژ ابتدایی، به عنوان خواننده قسمت های میانی سریال و همچنین موسیقی تیتراژ پایانی حضور داشته باشد.

اسعدیان تاکید کرد: آنچه در موسیقی قطعه “حالا که مرئی” بود شامل ویژگی هایی بود که استفاده از آن برای سکانس واقعا شرم آور بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم از این قطعه برای تیتراژ ابتدایی استفاده کنم که مخاطبان می توانند در 50 قسمت به طور مداوم آن را بشنوند و به نوعی تبدیل به صحنه نمایی سریال «لحظه گرگ و میش» شود. چون توصیفی عاشقانه است که خاطرات زیادی را در ما تداعی می کند. مهم اینه که دنبال آهنگ قشنگی نبودم که هیچ ربطی به داستان سریال نداشته باشه و دقیقا به خاطر همین وسواس ها تا زمان ساخت و پخش این سریال تمایلی به استفاده از تیتراژ مقدمه و پایانی نداشتم. موسیقی اما همیشه علاقه مندم که در متن سریال ها و فیلم هایم از آهنگ هایی با کلماتی که برای مخاطب قابل شناسایی باشد استفاده کنم.

این کارگردان مشهور سینما و تلویزیون در قسمت دوم این گفت و گوی تصویری درباره موسیقی تیتراژ آغازین گفت: قبل از ساخت موسیقی تیتراژ ابتدایی، به موسیقی انتهای سریال فکر می کردم و همین طور. با تصور من و فرهاد که اسعدیان شکل گرفت، قرار شد طرح مربوط به آرتوش با بازخوانی و تنظیمی جدید به محمد معتمدی داده شود تا دوباره آن را بخواند. زیرا از خوانندگانی بود که در عرصه موسیقی پاپ به فعالیت های ارزنده ای پرداخت.

سلیقه گس اشاشی چگونه انتخاب شد

فرهاد اسعدیان، آهنگساز سریال «لحظه گرگ و میش» نیز درباره موسیقی پایانی که بر اساس آهنگ قدیمی مرحوم آرتوش و تنظیمی جدید با صدای محمد معتمدی ساخته شده است، توضیحاتی داد. ، بخشی از سریال، شخصیت حامد یک کاست با آهنگی از مرحوم آرتوش به یاسمن می دهد. وقتی یاسمن این قطعه را ضبط می کند، آهنگ پخش می شود. این حس داستانی فیلم باعث می شود که همایون اسعدیان بخواهد از این قطعه به عنوان تیتراژ پایانی استفاده کند.

وی افزود: البته موسیقی نمایش به گونه ای بود که این قطعه به خوانندگی آرتوش باید توسط خواننده جدیدی تنظیم می شد، اما با توجه به اینکه قطعات مربوط به موسیقی افتتاحیه و همچنین تک آهنگ های میانی برنامه ضبط شد. با صدای محمد معتمدی. من معتقدم او خواننده بسیار خوب و توانمندی است و تصمیم گرفتیم دوباره این آهنگ را بخوانیم و خود را به عنوان خواننده پایانی سریال معرفی کنیم. چیزی که باقی ماند تنظیم موسیقایی قطعه برای ارکستر زهی بود که دستیارم امیرمحمد نظر بسیار با سلیقه انجام داد.

برای گوش دادن به آهنگ آرام من اینجا کلیک کنید، برای گوش دادن به “پاییز” اینجا را کلیک کنید و برای گوش دادن به “نفرین” یا “سنگ غبر آرزو” اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید