بازخوانی کشف اقتصادی – آذر 1357


با کاهش ناگهانی موقعیت اجتماعی رژیم پهلوی در بین مردم ایران و کاهش چشمگیر ارزش پول ملی در آخرین ساعات حیات این رژیم در ایران، تعدادی از مقامات لشکری ​​و کشوری که موفق به عقب نشینی نشدند. دارایی های ارزنده پولی و غیر پولی آنها تا آذرماه 1357 شروع به کار کردند و بازارهای مالی، املاک، اوراق بهادار و خودروها را تبدیل به دارایی های خود به دلار، فرش و قالیچه گران قیمت و شمش طلا کردند و باعث خروج میلیاردها دلار از کشور شدند. ارز خارجی به ایالات متحده و کشورهای اروپایی.

به گزارش ایسنا، امروز چهل و چهارمین سالگرد انتشار فهرستی از میلیاردها دلار پول، فرش و قالیچه های گرانبها و شمش طلا توسط مقامات لشکری ​​و کشوری رژیم پهلوی در سال 1357 است.

بر اساس اسناد سازمان اطلاعات و امنیت کشور – ساواک – دلیل اصلی این افشاگری از سوی اتحادیه کارکنان بانک مرکزی، رفتار اشرف خواهر دوقلوی محمدرضا پهلوی بوده است.

ساواک در گزارش خود نوشت: «همانطور که بیان شد، انتشار لیست مورد بحث مسئولان بانک مرکزی این بود که در مهرماه سال جاری – 1357 – یکی از مقامات اعلیحضرت اشرف پهلوی به بانک ملی و مرکزی مراجعه کرد و درخواست کرد. برای تبدیل و حواله 800 میلیون تومان ارز وارد و خارج شد که آن روز به دلیل نداشتن ارز این کار را انجام ندادند که باعث نگرانی مردم مشارالی و مدیر کل صرافی شد. بانک مرکزی در همان روز دستگیر و زندانی شد.

بازخوانی کشف اقتصادی - آذر 1357

نمای عقب ساختمان بانک مرکزی از داخل مجموعه

تاریخ

10 روز پس از به خاک افتادن مردم در خیابان و میدان ژاله – 17 شهریور – تهران، جامعه کارمندان بانک مرکزی در دولت جعفر شریف امامی که به تدریج به اعتصاب سراسری کارکنان دولت پیوستند، 27 شهریور 1357، فهرست بلندبالا اسامی و نشان 178 نفر از مقامات نظامی و دولتی رژیم دو میلیارد دلار ارز از کشور پرتاب کردند.

در این گزارش اسامی جعفر شریف امامی نخست وزیر، سرلشکر غلامعلی اویسی مدیر عامل وقت شیلات جنوب، حسن نمازی بازرگان، جمشید آموزگار نخست وزیر سابق، سپهبد ناصر مقدم، آخرین رئیس ساواک سیده اسامی است. جواد شهرشتانی شهردار تهران، محمدحسین مرشد وزیر بهداشت دولت ازهاری و هوشنگ انصاری مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت 31، 15، 9، 5، 2، 6 و 7 میلیون دلار در کشور آزاد کردند. واحد پول.

یکی از مقامات لندنی رژیم پهلوی در خاطرات خود می نویسد: «روز دوشنبه 15 آذر 1357 با مطلبی تکان دهنده در یکی از روزنامه های عصر لندن مواجه شدم که در آن اعلام شد: کارمندان اعتصابی بانک مرکزی ایران با انتشار سندی اعلام کردند. که دو تا از خواهرزاده های شاه و یک ژنرال ارتش علاوه بر این، گروهی دیگر اخیراً مبلغی معادل دو میلیارد و 400 هزار دلار از ایران به بانک های خارج از کشور انتقال داده اند، خدای من، باور کردنی نیست.»

مطبوعات انگلیس در شماره روز سه شنبه 16 دی 1357 گزارش مفصلی از خروج ارز از ایران منتشر کردند که متهمان اصلی آن عمدتاً نظامیان و غیر نظامیان مرتبط با شاه بودند.

تداوم

این افشاگری در حکومت نظامی سپهبد غلامرز ازهاری نیز ادامه یافت. این بار در 16 آذرماه 1396، کارکنان اتحادیه بانک مرکزی اسامی 49 نفر دیگر از صادرکنندگان ارز و دارایی های گرانبها و ارزشمند مقامات نظامی و نظام را افشا کردند.

بر اساس این فهرست، نام سرلشکر غلامرز ازهاری، نخست وزیر وقت، و جعفر شریف امامی، نخست وزیر سابق رژیم، به ترتیب با 170 و 251 میلیون تومان در صدر فهرست اتحادیه قرار گرفتند.

اتحادیه کارمندان بانک مرکزی در ابتدای گزارش افشاگرانه خود نوشت: هموطنان عزیز، دولت منحوس ازهاری با مقاومت قاطع مسئولان مبارز بانک مرکزی مواجه شد و به عوامل خود دستور حمله به بانک و نابودی تلاش های واقعی ما برای صادرکنندگان برای جلوگیری از قاچاق ارز را داد. کشور

در لیستی که منتشر شد به اشتباه نام برخی افراد و نام چند کشته ذکر شده بود که از این اشتباهات پوزش می طلبیم و اعلام می کنیم که جریان ارز با کمک دلالان یهودی و بانک های عامل خارجی ادامه دارد. در حالی که دولت نظامی ازهاری غرق در خاک تا گلو و بی تفاوت به فعالیت قاچاقچیان بین المللی ارز، این افراد و گروهی دیگر این بار به نمایندگی از شبکه های بین المللی قاچاق به قاچاق ارز می پردازند. این شما و این لیست صادرکنندگان قاچاق ارز هستید.

مبارزه کارکنان بانک مرکزی تا پیروزی نهایی و با تایید ملت ایران ادامه خواهد داشت. اتحادیه کارکنان بانک مرکزی

بر اساس فهرست اتحادیه های کارکنان بانک مرکزی، غلامرضا ازهاری نخست وزیر 150 عدل حصیر معادل 170 میلیون تومان، کریم معتمدی وزیر پست و تلگراف با سپرده پنج درصدی به نام برادرش 35 میلیون تومان دریافت کردند. ، صالحی وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه 75 میلیون تومان حسنعلی مهران وزیر اقتصاد و دارایی 100 میلیون تومان مهندس صدکیانی وزیر تعاون و کشاورزی 65 میلیون تومان مهندس قباد ریاحی پسر سپهبد غلامعلی ریاحی مدیرعامل شرکت شیلات جنوب 160 میلیون تومان و …. ثابتی برادر پرویز ثابتی مامور حراست ۷۵ میلیون تومان.

بازخوانی کشف اقتصادی - آذر 1357

گزارش اتحادیه کارکنان بانک مرکزی

مهندس امیر صالح شرکت روغن نباتی گو 350 میلیون تومان، مهندس رحمانی کیا مدیرعامل شرکت ساختمانی و گروه صنعتی بهشهر 530 میلیون تومان، مهندس قدیمی کوتکه کار 350 میلیون تومان، رضا امین وزیر صنعت و معدن با کمک برادران کارخانه امین 500 میلیون تومان، مراد اربه، تاجر 750 میلیون تومان، حسن نمازی، تاجر سرمایه 450 میلیون تومان، شفیع نمازی، سرمایه دار تاجر 500 میلیون تومان، دکتر حسین مکترکار 35 میلیون تومان، مظفریان، تاجر 350 میلیون تومان و غیره. ، پزشک و کلکسیونر 50 میلیون تومان.

پرویز خونسری، معاون وزیر امور خارجه، ۷۵ میلیون تومان، دکتر. پرتویی، پزشک دربار، 50 میلیون تومان، سازمان خدمات شاهنشاهی، 150 میلیون تومان، دکتر. کسمی از سازمان خدمات شاهنشاهی 160 میلیون تومان، مهندس مهدی شیبانی، استاندار سابق مازندران، 450 میلیون تومان، بختیار، استاندار، 150 میلیون تومان، قاسم معینی، وزیر سابق زمین، 70 میلیون تومان، دریادار حبیب اللهی، فرمانده نیروی دریایی ارتش 150 میلیون تومان چند نفر از اعضای شورای ملی و ناحیه کارگری 300 میلیون تومان مشاور هویدا اسلامیه 200 میلیون تومان مصباح زاده مدیر کیهان 450 میلیون تومان دریادار اردلان صنایع نظامی 400 میلیون تومان ، مهندس حسن هاشمی بخشدار 150 میلیون تومان، محمدعلی مسعودی سناتور 450 میلیون تومان، سرلشکر مزین نماینده دادگاه در گرگان 35 میلیون تومان، کورس آموزگار 150 میلیون تومان، شالسیان وزیر راه 75 میلیون تومان و غیره. طالقانی پزشک و کارگر منطقه 90 میلیون تومان.

بازخوانی کشف اقتصادی - آذر 1357

گزارش اتحادیه کارکنان بانک مرکزی

عزت الله عاملی سفیر ایران در بلژیک 350 میلیون تومان، غلامرضا کیانپور وزیر اسبق دادگستری 95 میلیون تومان، جواد سعید رئیس مجلس شورای ملی 50 میلیون تومان، سردار افخمی حوزه کاری و معمار 70 میلیون تومان، مهندس غیاثی معمار و محوطه کار 250 میلیون تومان مهندس فروغی وزیر فرهنگ و هنر 150 میلیون تومان مهندس اسدی شرکت لیلاند 350 میلیون تومان جمشید دفتری بخشدار 30 میلیون تومان خانم افشار قاسملو 15 میلیون تومان . محمدحسن لشگری دکتر 70 میلیون تومان، علینقی سعید انصاری از دربار 150 میلیون تومان، عبدالرضا انصاری از سازمان خدمات شاهنشاهی 350 میلیون تومان، جعفر شریف امامی نخست وزیر سابق 251 میلیون تومان و سپهبد صنیعی وزیر سابق 75 میلیون تومان.

نیویورک تایمز در اولین ماه های پیروزی انقلاب اسلامی در گزارشی ارزش ارز و اشیاء قیمتی خارج از ایران را میلیاردها دلار برآورد کرد و نوشت: بین دو تا چهار میلیارد دلار از ایران به آمریکا منتقل شد. توسط خاندان سلطنتی در سال های 1356 و 1357 به تنهایی.” . شد. دو میلیارد دلار به یکی از حساب های بانکی محمدرضا پهلوی در سوئیس واریز شد».

این روزنامه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در گزارشی از بانک های مختلف جهان ارزش اوراق بهادار منتقل شده توسط محمدرضا پهلوی را بیش از یک میلیارد دلار برآورد کرد.

بازخوانی کشف اقتصادی - آذر 1357

تصویر افتتاحیه و پاسخ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران

احترام به برداشت ارز

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در اوایل اسفند 1358 برای مراقبت های پزشکی در بیمارستان قلب تهران بستری شد. در 13 اسفند 1358 از وی در مورد استخراج ارز و طلا سؤال شد و وی این اقدام را حرام اعلام کرد.

در این مراسم افتتاحیه از بنیانگذار جمهوری اسلامی پرسیده شد: خدمت حضرت امام خمینی (ره) رهبر انقلاب اسلامی ایران پس از سلام و درود، نظر مبارک مبنی بر خروج ارز از کشور به طرق مختلف. به ویژه طلای خالص و تعیین ارتباط صادرکنندگان.» در مرز با طلافروشان در شهرها و معاملاتی که به خروج ارز کمک می کند، در شرایطی که خروج ارز برای کشور ضرر دارد، بگویید.

امام در پاسخ فرمودند: در فرض فوق، اخراج ارز و پرداخت یارانه آن – از جمله فروش آن به اخراج کنندگان – ممنوع است و لازم است مسلمانان به مصالح اسلام پایبند باشند و مسلمانان از کارهایی که مخالف مصالح مردم است اجتناب کنند. حالت..”

منبع:

کتاب امام، جلد 12، صفحه 165

آبراهامیان، ایران بین دو انقلاب، ص478

مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مقالات، گزارش نیویورک تایمز

آرشیو مرکز مطالعات اسناد تاریخی و انقلاب اسلامی اسناد ساواکوف، جلد 18، صفحه 185، جلد 22، صفحات 84 تا 86 و 637

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید