سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران – خبرگزاری مهر ایران و اخبار جهان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه مدعی شد که ایران در نشست اخیر در وین هیچ چیز جدیدی درباره برنامه هسته‌ای خود فاش نکرده است.

مدیر کل آژانس بین المللی در عین حال، انرژی اتمی می افزاید که مذاکرات در این زمینه ادامه خواهد داشت.

گروسی این موقعیت گرفتن وی در حاشیه کنفرانس آب و هوای COP27 در شرم الشیخ مصر اعلام کرد و به خبرنگاران گفت: آنها چیز جدیدی نیاوردند. چند هفته دیگر در سطح فنی در ایران دوباره ملاقات خواهیم کرد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین با اشاره به گزارش های سه ماهه آتی آژانس در مورد ایران که قرار است هفته آینده ارائه شود، افزود: ما فرصت داریم تا برای ادامه کار خود دوباره تعامل کنیم، اما پس از انتشار گزارش های من این اتفاق خواهد افتاد.

پیش از این، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام کرده بود: هیچ مشکلی در اجرای توافقات پادمانی ایران وجود ندارد و این در آخرین گزارش مدیرکل سازمان ملل آمده است. ژنرال بین الملل بین المللی انرژی اتمی هم تائیدیه و در همین راستا هیات فنی ایران برای پاسخگویی به سوالات آژانس به وین سفر کرد.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد که بی طرفی، استقلال و حرفه ای بودن آژانس نباید نقض شود و این سازمان باید خارج از کنترل مقامات باقی بماند تا همه بتوانند از کمک های فنی آژانس و حمایت از برنامه های توسعه صلح بهره مند شوند. آمیز او با استناد به حملات خرابکارانه اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای و ترور ناجوانمردانه دانشمندان هسته‌ای ایران، یکی از سازمان‌های بین المللی و به ویژه سازمان ملل متحد خواستار محکومیت این جنایات شد. ایروانی افزود: رژیم صهیونیستی همچنان عضو آن است که پ تی ایشان نیامده و تمایلی به پذیرش این توافق و حفاظت آژانس ندارد و آژانس باید بدون رهنمود باشد گرفتن و به صورت تخصصی به این موضوع رسیدگی کنید.

نماینده دائم ایران همچنین افزود: وظیفه آژانس برای راستی آزمایی و حتی عدم اشاعه، نباید مانعی برای بهره برداری از صلح باشد. آمیز انرژی هسته ای به عنوان حق مسلم کشورهای عضو. این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های غیرقانونی، تصریح کرد: ایران به تعهدات پادمانی خود پایبند است و در صورت اجرای کامل و مؤثر این تعهدات توسط سایر طرف‌های برجام، کشورمان به تعهدات خود پایبند است. آماده اجرای کامل برجام

دیدگاهتان را بنویسید