شبکه حرفه ای چیست؟ اهمیت، اهداف و نیازهای آن


چه به دنبال شغل جدیدی باشید و چه می خواهید شغل فعلی خود را بهبود بخشید، یک شبکه حرفه ای از افراد همفکر بهترین راه برای توسعه حرفه شما است. شبکه سازی حرفه ای فرصتی برای بهبود شرایط اشتغال برای همه اعضای شبکه است. آیا می دانید چرا شبکه سازی حرفه ای مهم است و چگونه باید چنین شبکه ای را برای خود ایجاد کنیم؟

شبکه حرفه ای چیست؟

شبکه کاری یا حرفه ای به معنای استفاده از افرادی است که می شناسید برای توسعه حرفه یا تجارت خود. در واقع، شما عضو گروهی از افرادی می شوید که تخصص و مهارت های مشابهی دارند و از این گروه برای یافتن کار و رشد کسب و کار خود استفاده می کنند.

این شبکه‌ها بر اساس تعامل دو طرفه شکل می‌گیرند تا کسی احساس نکند که از آنها سوء استفاده شده است. همانطور که فرصت یافتن کار جدید در این مجموعه ها را دارید، باید همین فرصت را در اختیار دیگران نیز قرار دهید.

اهمیت شبکه های حرفه ای

هنگامی که به دنبال شغل هستید، اهمیت شبکه سازی حرفه ای را نادیده نگیرید. شبکه های حرفه ای باید بخشی از فعالیت ها و حرفه روزانه شما شود.

شما نه تنها برای یافتن شغل، بلکه برای ارتقای شغل خود به یک شبکه حرفه ای نیاز دارید و از آنجایی که هرگز نمی دانید چه زمانی به یک شبکه شغلی نیاز خواهید داشت، باید همیشه یک شبکه شغلی فعال داشته باشید.

  • بسیاری از افراد با تجربه می گویند که شبکه به آنها کمک کرده تا در حرفه خود پیشرفت کنند.
  • استراتژی شبکه شما باید در مورد تعریف اهداف شغلی و کمک به افراد مناسب برای دستیابی به این اهداف باشد.
  • به یاد داشته باشید که موقعیت شغلی فعلی خود را مدیون شبکه تجاری خود هستید و برای جبران آن، فرصت های شغلی جدید را با همکاران خود در این شبکه به اشتراک بگذارید.

هدف ایجاد یک شبکه حرفه ای است

اهداف شبکه سازی حرفه ای با استفاده از ارتباطات شخصی، حرفه ای، دانشگاهی و خانوادگی عبارتند از:

  • پیدا کردن یک شغل؛
  • دستیابی به اهداف شغلی؛
  • دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شغل فعلی خود؛
  • در مورد شغل مورد علاقه خود اطلاعات کسب کنید.

شبکه سازی حرفه ای راه خوبی برای آشنایی با فرصت های شغلی و به دست آوردن شغل مورد نظرتان است.

برای شبکه سازی تجاری با چه کسی ارتباط برقرار کنیم؟

  • همکاران، مدیران، سرپرستان و کارمندان فعلی و سابق.
  • مشتریان فعلی و قبلی
  • همکاران دانشگاه
  • اساتید و معلمان فعلی و سابق.
  • خانواده، دوستان، همسایگان.
  • افرادی که با آنها در گروه های مذهبی، باشگاه های ورزشی یا گروه های دیگر معاشرت می کنید.
  • هر فرد باتجربه ای که بتوانید مسیر شغلی خود را به طور سازنده با او در میان بگذارید.

نکات مهم برای شبکه های تجاری

1. به سراغ افراد مناسب بروید

شبکه کسب و کار شما باید شامل افرادی باشد که می توانند به شما در یافتن کار یا انجام فعالیت های تجاری کمک کنند. این افراد را باید در یکی از گروه هایی که در قسمت قبل معرفی کردیم پیدا کنید. البته مهمتر از اینکه چه نوع رابطه ای با این افراد دارید یا داشته اید این است که آن رابطه برای موفقیت شغلی شما مفید باشد.

2. درباره ویژگی های شبکه کسب و کار بیشتر بدانید

اعضای شبکه کاری شما می توانند نقش مهمی در آینده شغلی شما داشته باشند. آنها می توانند اطلاعات بیشتری در مورد شرایط داخلی شرکتی که مایل به کار در آن هستید به شما بدهند یا حتی شما را به مسئول مربوطه در آن شرکت معرفی کنند.

آنها می توانند اطلاعات مفیدی در مورد کسب و کاری که می خواهید راه اندازی کنید و بازار کار آن در زمینه های دیگر ارائه دهند. همچنین، نشان دادن رزومه به آنها به شما کمک می کند تا بفهمید در کدام زمینه و کجا باید به دنبال شغل یا تغییر شغل باشید.

3. با اعضای شبکه خود در ارتباط باشید

شما نباید تنها زمانی با مردم ارتباط برقرار کنید که شغل خود را از دست داده اید یا به دنبال شغل جدیدی هستید. شما باید دائماً با اعضای شبکه کاری خود ارتباط برقرار کنید، حتی اگر محدود به یک پیام کوتاه باشد که شامل احوالپرسی و احوالپرسی باشد. وقتی مردم ارتباط قوی تری با شما داشته باشند، تمایل بیشتری برای کمک به شما خواهند داشت.

4. به دیگران کمک کنید

شبکه سازی نباید یک طرفه باشد. اگر با یک فرصت شغلی عالی مواجه شدید یا مقاله جالبی در مورد ایده های شغلی خواندید، آن را با اعضای شبکه تجاری خود به اشتراک بگذارید.

بله، هدف شبکه یافتن افرادی است که می توانند به شما کمک کنند، اما شما نیز باید هر زمان که می توانید آن را جبران کنید.

5. اعضای شبکه خود را به خوبی بشناسید

آشنایی با سایر اعضا در شبکه های حرفه ای

شما باید اعضای شبکه کسب و کار خود را به خوبی بشناسید و فرقی نمی کند که از چه روشی برای این کار استفاده می کنید. شما باید مطمئن شوید که اطلاعات کافی در مورد همه اعضا دارید، یعنی شغل آنها را می دانید و می دانید چگونه با آنها تماس بگیرید.

6. با سایر شبکه های تجاری ارتباط برقرار کنید

می توانید با استفاده از شبکه های اجتماعی مانند لینکدین و فیسبوک با سایر شبکه های تجاری ارتباط برقرار کنید. به عنوان مثال، دانشگاهی که از آن فارغ‌التحصیل شده‌اید، ممکن است یک شبکه تجاری داشته باشد که می‌توانید به آن بپیوندید. البته زمانی که عضو این شبکه ها می شوید باید اهداف خود را بیان کنید. سایر اعضا باید بدانند که شما اطلاعاتی در مورد یک شرکت خاص می خواهید یا فقط به دنبال فرصت های شغلی جدید هستید.

7. در رویدادهای شبکه تجاری شرکت کنید

شبکه سازی حضوری بهتر است. اگر عضو یک شبکه حرفه ای هستید، در جلسات حضوری این شبکه شرکت کنید. با حضور در این جلسات متوجه می شوید که بسیاری از شرکت کنندگان اهداف مشترکی با شما دارند و از داشتن کارت ویزیت شما خوشحال خواهند شد. حتی ممکن است این جلسه توسط همین شبکه کسب و کار فارغ التحصیلان برگزار شود. حتما در آن شرکت کنید.

8. از پرسیدن خجالت نکشید

از اینکه از دیگران بخواهید در مورد فرصت های شغلی به شما بگویند خجالت نکشید. بسیاری از شرکت ها برای کارمندانی که نیروی کار خوب معرفی می کنند، پاداش ها و مشوق های ویژه ای در نظر می گیرند. اگر سرتان شلوغ است و نیرویی قابل محاسبه هستید، به احتمال زیاد نماینده شما نیز سود خواهد برد.

نقش اینترنت در شبکه های حرفه ای

این روزها با وجود اینترنت، شبکه سازی حرفه ای بسیار آسان تر از گذشته شده است. گروه های شبکه های حرفه ای مختلفی در اینترنت وجود دارد و سایت ها و شبکه های اجتماعی ویژه ای برای این منظور طراحی شده است. البته فعالیت شبکه های آنلاین اصول و قواعد خاص خود را دارد. ابتدا باید علایق و توانایی های خود را برای ماه ها نشان دهید. هنگامی که به ویژگی خاصی معروف هستید و مهارت های شما مورد توجه قرار می گیرد، می توانید از همسالان خود برای یافتن شغل جدید کمک بخواهید.

سوالات رایج

1. چرا ایجاد یک شبکه شغلی مهم است؟

اهمیت شبکه سازی حرفه ای این است که می توانید با افرادی ارتباط برقرار کنید که می توانند به شما در یافتن شغل کمک کنند. همچنین در این شبکه با فرصت های شغلی جدیدی مواجه خواهید شد.

2. بهترین مزیت شغلی شبکه چیست؟

راه اندازی یک شبکه کسب و کار می تواند به شما کمک کند تا در حرفه خود به گونه ای موفق شوید که به تنهایی نمی توانید.


نحوه خرید - مجموعه توسعه شغلی

مدیر و همکارانتان چطور؟ تعامل موثر داشتن

چگونه به سرعت از نردبان سازمان خود بالا بروید.


دیدگاهتان را بنویسید