رئیس جمهور کره جنوبی: کره شمالی با واکنشی بی سابقه مواجه است



رئیس‌جمهور کره جنوبی هشدار داده است که سئول و متحدانش در صورت انجام آزمایش هسته‌ای، سئول و متحدانش «واکنش مشترک بی‌سابقه‌ای» را انجام خواهند داد و در عین حال از چین می‌خواهد که پیونگ یانگ را از پیشروی موشک‌های بالستیک و سلاح‌های هسته‌ای باز دارد.

به گزارش ایسنا، یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی در دفتر خود در گفت وگو با رویترز از چین متحد نزدیک کره شمالی خواست به وظایف خود به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کند. رئیس جمهور کره جنوبی گفت: اگر کاری انجام نشود، تمام تسلیحات نظامی به منطقه خواهد رسید.

یون در ادامه تاکید کرد: چین به وضوح توانایی نفوذ به کره شمالی را دارد و وظیفه دارد در این روند مشارکت کند. این به پکن بستگی دارد که از نفوذ خود برای صلح و ثبات استفاده کند. اقدامات کره شمالی منجر به افزایش هزینه های دفاعی در کشورهای منطقه از جمله ژاپن و استقرار تسلیحات و کشتی های آمریکایی بیشتر شده است.

وی بار دیگر تاکید کرد که این به چین بستگی دارد که «هر تلاشی» برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی انجام دهد.

رئیس جمهور کره جنوبی در پاسخ به این سوال که اگر کره شمالی آزمایش اتمی انجام دهد، سئول و متحدانش از جمله آمریکا و ژاپن چه پاسخی خواهند داشت، گفت: پاسخی که قبلاً دیده نشده است، خواهد بود. اما او از ذکر جزئیات در این باره خودداری کرد.

یون سوک یول افزود: انجام آزمایش هسته ای برای کره شمالی بسیار غیرمنطقی است.

یون با سرزنش جهان به دلیل عدم اصرار در پاسخگویی به سیاست های کره شمالی در دهه های اخیر، گفت: ما باید به اقدامات این کشور به شدت پاسخ دهیم.

رئیس جمهور کره جنوبی گفته است که هر گونه درگیری باید بر اساس قانون و نظم بین المللی در رابطه با افزایش تنش ها بین چین و تایوان حل و فصل شود.

وی در ادامه افزود: من به شدت مخالف هرگونه تلاش برای تغییر یک جانبه شرایط فعلی هستم.

یون در پاسخ به سوالی درباره درگیری در تایوان و نقش نیروهای کره جنوبی و آمریکایی مستقر در منطقه گفت: این نیروها وضعیت امنیتی کلی منطقه را در نظر دارند اما نگرانی اصلی تلاش های نظامی کره شمالی است. مهم است که به تهدید فوری که ما را احاطه کرده است پاسخ دهیم.

رئیس جمهور کره جنوبی در پایان تاکید کرد: ژاپن در حال حاضر با تهدیدات بیشتری از سوی برنامه های موشکی کره شمالی مواجه است. من معتقدم که دولت ژاپن نمی تواند این موضوع را نادیده بگیرد.

کره شمالی در سال جاری چندین آزمایش موشکی انجام داده است و چند روز پیش کیم جونگ اون، رهبر این کشور گفت که کشورش قصد دارد “قوی ترین نیروی هسته ای جهان” را داشته باشد. مقامات کره جنوبی و ایالات متحده می گویند که پیونگ یانگ ممکن است برای از سرگیری آزمایش های تسلیحات هسته ای برای اولین بار از سال 2017 آماده شود.

همچنین، کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده توافق کردند تا اطلاعاتی را برای شناسایی آزمایش های موشکی کره شمالی به اشتراک بگذارند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید