من از شناخته شدن با “شب های بره” لذت می برم/ببخشید برای شوخی ها، هرگز! – خبرگزاری مهر ایران و اخبار جهان


اصغر حیدری بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار مهرا درباره آخرین فعالیت های خود توضیح داد: این روزها فیلم «یک طبقه و نیم» به کارگردانی نوید اسماعیلی را دارم که در آن نقش مهمان افتخاری دارد. از آنجایی که روی پروژه دیگری کار می کردم، حضورم در این فیلم بسیار کوتاه بود. تا همین چند روز پیش در مسابقه تلویزیونی «کاخسان» به کارگردانی مجید رستگر در فصل دوم این مسابقه شرکت کردم. بطور جداگانه امیر سلیمانی مجری برنامه بود و من به عنوان مجری در پروژه شرکت کردم که اولین تجربه من در این زمینه بود. البته با تجربیات دیگر من تفاوت چندانی نداشت و اینجا هم فیلمنامه ای داشتیم که بخشی از آن بداهه بود و بقیه طبق متن اجرا شد.

این بازیگر درباره فعالیت های سینمایی خود نیز گفت: فکر می کنم دو سه فیلم آماده دارم که هنوز اکران نشده اند. فیلمی داشتم به نام «آدم نامی شهدا» به کارگردانی اکبر منصور فلاح که اسمش تغییر کرد و بازیگرانی مثل یوسف تیموری و ارژنگ امیرفضلی در آن ایفای نقش کردند. بیش از یک سال از فیلمبرداری این فیلم می گذرد، اما نمی دانم چرا هنوز اکران نشده است. در مورد فیلم‌های دیگر زیاد فکر نمی‌کنم، اما می‌دانم که فیلم‌هایی در خط تولید دارم که به دلیل کرونا و مسائل دیگر هنوز اکران نشده‌اند.

از سال 70 تا 82 در فیلم های جدی بازی کردم

حیدری درباره حضور پررنگ خود در کارهای طنز گفت: از سال 70 که بازیگری را شروع کردم تا سال 82 در کارهای جدی تری ظاهر شدم که بارزترین آنها «زیر نور ماه» به کارگردانی رضا میرکریمی بود. سال 82 با مهران مدیری آشنا شدم و در «پاورسین» بازیگر مهمان بودم. در «دوتاخاین» یکی از بازیگران به دلیل تصادف از پروژه جدا شد و من جایگزین او شدم و این همکاری با آقای مدیری ادامه یافت. در «جایزه بزرگ» و «شب گوشت برهبا هم کار کردیم. از آنجایی که آثار مهران مدری در دهه 80 زیاد دیده می شد، پس از آن بیشتر برای کارهای طنز و کمدی با من تماس گرفتند.

وی در عین حال تاکید کرد: من کمدی بازی نمی کنم و اغلب مکمل بازیگران طنز بودم اما در نهایت این داستان تبدیل به یک روند شد و پیشنهادهایی برای حضور در تولیدات کمدی به من شد. من شخصا دوست داشتم این نوع کارها را انجام دهم. اینطوری وارد کمدی شدم. در این بین بیشتر مردم من را با بازی در «شب» می شناسند. گوشت بره” آنها تشخیص می دهند.

من به خصوص نقش‌های اعتیادآور را دوست دارم، اما از آنجایی که کارگردانان ما ریسک زیادی نمی‌کنند، زمانی که به نقش و قالب بپردازید، ارتباط‌هایی برای همان نوع نقش‌ها پیدا خواهید کرد. نقش های زیادی هستند که دوست دارم بازی کنم اما هنوز به من پیشنهاد نشده است این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: شاید این موضوع به فیزیک صورت من مربوط می شود که خیلی دوست دارم نقش های پیچیده بازی کنم. من به خصوص نقش‌های اعتیادآور را دوست دارم، اما از آنجایی که کارگردانان ما ریسک زیادی نمی‌کنند، زمانی که به نقش و قالب بپردازید، ارتباط‌هایی برای همان نوع نقش‌ها پیدا خواهید کرد. نقش های زیادی هستند که دوست دارم بازی کنم اما هنوز به من پیشنهاد نشده است.

حیدری با تاکید بر حضور در نقش های فرعی و اینکه آیا علاقه ای به حضور در نقش اصلی پروژه ندارد، خاطرنشان کرد: هیچکس نیست که چنین علاقه ای نداشته باشد. البته نقش اصلی را هم دوست دارم اما در عین حال شرایط کار را پذیرفتم. دوره بازیگری را در سال 1350 به پایان رساندم تحت نظارت در باغ فردوس از ارباب دریا گذشتم. او گفت که باید هر چیزی را که به شما پیشنهاد می شود بپذیرید تا آن مرحله که دیگر منتخب نیستید، بلکه رای دهنده هستید. از موقعیت فعلی من در حرفه من من راضی هستم و کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. شاید اگر بخواهم تصمیمم را بگیرم، سالها بیکاری طول بکشد تا آنچه دوست دارم به من پیشنهاد شود. در عین حال کار می کنم و منتظر یک پیشنهاد خوب هستم. در واقع، تحت هیچ شرایطی نمی توانید برای مدت طولانی بیکار بمانید.

وی افزود: ما به این حرفه علاقه مندیم. بازیگری بیشتر یک کار قلبی است و کسی که به این رشته علاقه مند شده حتماً علاقه ای نداشته و بنابراین نمی تواند مدت زیادی بیکار بماند. فعالیتی مثل شرکت در این مسابقه «کهکشانی» برای من مثل یک تجربه بود و تا به حال این گونه کار نکرده ام و از نتیجه آن راضی هستم.

این بازیگر درباره حضور پررنگ خود در کارهای تلویزیونی نسبت به کارهای سینمایی اش گفت: هر کدام از این حوزه ها یک سری کمبودها و یک سری محاسن دارند. من احساس می کنم کار در تلویزیون شایستگی بیشتری دارد. یکی از آنها این است که مخاطب تلویزیون بیشتر از مخاطب سینماست. از طرفی حضور در فیلم ها برای هر بازیگری یک رزومه معتبر محسوب می شود. در سال 1358 که «زیر مهتاب» را بازی کردم، بعد از آن برای شرکت در چند سریال 90 شبی از «پاورچین» و «شبهاج» دعوت شدم. گوشت برهبه «مسافران» و «ساختمان پزشکان» بعد از همه اینها در هر دفتر سینمایی که می رفتم باز هم به عنوان بازیگر فیلم «زیر نور مهتاب» معرفی می شدم، یعنی اهالی فن مرا با کار سینمایی ام می شناختند. و این بیوگرافی من محسوب می شود.

من از شناخته شدن به خاطر آن لذت می برم

این لطف مردم است که با «شب گوشت برهآنها من را میشناسند

حیدری درباره حضورش در «شبهای». گوشت برهوی همچنین در اذهان مردم کوچه و خیابان تاکید کرد: به خاطر لطف مردم است. یادم هست حمید لولایی یک بار گفته بود از سریال سر بهادران که اولین سریالش بود، سال ها بازیگری کرد تا اینکه نوبتش به زیر آسمان شهر رسید اما الان هم او را با نام «خشایار مستوفی» می شناسند! این سریال هم جزو کارنامه من است. خدا رحمت کنه امین تاریخ او همچنین گفت که من خیلی نقش های مختلف را بازی کردم، اما هنوز نام مردم استفرزند پسر «سینا» مرا می شناسند. این اتفاق برای هر بازیگری می افتد که کارش مورد توجه عموم مردم قرار می گیرد و واقعاً از آن لذت می برد.

وی در قسمت دوم سخنان خود گفت: معتقدم یا نباید وارد این حرفه شد، یا باید شرایط آن را پذیرفت. مرد نمی تواند وارد بازیگری شود، اما به محض اینکه مردم او را می شناسند، می خواهد عینک آفتابی بزند تا کسی او را نشناسد! تا امروز هیچکس دوست ندارد با من در خیابان عکس بگیرد و از صمیم قلب خدا را شکر می کنم. نه اینکه عاشق این کار باشم، اما خدا را شکر آنقدر ارزش پیدا کردم که یک نفر با من عکس یادگاری بگیرد. وقتی کسی می خواهد از شما عکس بگیرد، در همان یکی دو دقیقه ای که می خواهد از شما عکس بگیرد، کل تصویر او از شما در ذهنش شکل می گیرد. اگر به او اخم کنید، هر وقت شما را در تلویزیون ببیند، می گوید که او آدم فوق العاده ای بوده است! اگر با او مهربانانه رفتار کنید، سال ها در یاد او می ماند.

این بازیگر در مورد حالات خاص صورت خود و برخی قضاوت های مجازی و شوخی با آن توضیح داد: معتقدم ما تصویر خدا هستیم و نعمت اصلی این است که بدنمان سالم است. حالات چهره نیز خدادادی است. اتفاقاً خیلی ها هم با چهره من مهربان هستند که برخی با آن شوخی می کنند و برخی ابراز محبت می کنند. این واکنش ها من را آزار نمی دهد و حقیقت این است که حتی به آن فکر هم نمی کنم. تنها چیزی که شکایت کردم سوء استفاده یکی از تولیدکنندگان داروهای لاغری از تصویر دخترم بود که به آن اعتراض کردم و البته خیلی سریع عذرخواهی کردند و پیام پاک شد. من به طور کلی چیزهای مجازی دیگر را دنبال نمی کنم، به خصوص موارد بیش از حد منفی.

وی درباره وضعیت دستمزد بازیگران مسن تر در پروژه ها نیز گفت: واقعیت این است که در این سال ها نه در هیچ پروژه ای دستمزد کسی را نپرسیده ام و نه در مورد دستمزدم صحبت کرده ام. مرسوم نیست که یک بازیگر از همبازی اش درباره دستمزدش بپرسد. هر کدام از ما با مدیر تولید به توافق می رسیم مستقر ما هم همکاری می کنیم. در این سال ها هیچ گلایه ای از موضوع دستمزد نداشتم.

دیدگاهتان را بنویسید