ضرورت ایجاد نقشه راه تحول علوم انسانی



رئیس مرکز تحقیق و توسعه آموزش عالی و علوم انسانی قرآن کشور بر ضرورت ایجاد نقشه راه تحول علوم انسانی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، Ph.D. محمدجواد هراتی در اولین جلسه کمیسیون تحول و برنامه ریزی درسی علوم انسانی و اسلامی در جریان ارائه گزارش فعالیت های انجام شده در یک سال گذشته از زمان تأسیس مرکز علوم انسانی، تشکیل رشته علوم انسانی. مركز كميسيون زير نظر شوراي برنامه ريزي وزارت علوم را اقدامي بيان كرد و گفت: اين مهم در تاريخ وزارت علوم بي نظير است و با روي كار آمدن دولت سيزدهم محقق شد كه مي تواند زمينه سازي را فراهم كند. مبنای مراحل بعدی

وی تصریح کرد: متأسفانه این سوال به خوبی تبیین نشده است که چرا علوم انسانی ماهیت متفاوتی با سایر علوم دارد و حوزه سیاست آموزشی و پژوهشی باید از سایر علوم جدا شود و چه زمانی به سیاست گذاری های دقیق تری برای علوم انسانی توجه شود. اگر مرکزی به نام علوم انسانی ایجاد شود باید مرکزی به نام علوم پایه هم ایجاد شود.

وی ادامه داد: این مشکل به عدم تبیین دقیق تفاوت ماهیت علوم انسانی با سایر علوم مربوط می شود و اگر به خوبی تبیین شود شاید این موضوع کمتر مورد توجه سیاستگذاران علم قرار گیرد.

ضرورت هم افزایی مراکز متولی علوم انسانی

در این نشست دکتر قاسم عمو عابدینی همچنین با اشاره به وجود مراکز متعدد در زمینه آموزش و پژوهش انسان‌گرایانه در کشور، بر ضرورت هماهنگ‌سازی و تکمیل این مجموعه‌ها از یک سو و عدم ایجاد اختلال در فعالیت این مراکز تاکید کرد.

رئیس کمیسیون برنامه ریزی علوم انسانی وزارت علوم به لزوم توجه فوری به مسائل علوم انسانی اشاره کرد و افزود: اگرچه در چهار دهه پس از انقلاب اقدامات و فعالیت های خوبی در این زمینه انجام شد، اما تا رسیدن به آن فاصله داریم. وضعیت مطلوب و ایده آلی که باید با هماهنگی همه نهادهای ذیصلاح محقق شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر بهرامی معاون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن و علوم انسانی در این نشست با توجه به «تحول علوم انسانی; راهبردها و اقدامات اجرایی» به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت ضروری و مبرم تحول علوم انسانی و ضرورت بازنگری اساسی در رشته ها و کتب علوم انسانی اسلامی اشاره کرد و گفت: مدیریت دانش در حوزه علوم انسانی به معنای ساماندهی است. فعالیت فعالان حوزه علوم انسانی در راستای الگوی ایده آل فعالیت در حوزه علوم انسانی اسلامی است.

وی با بیان اینکه نقطه شروع در مدیریت دانش «نیاز» است، افزود: هر گونه سیاست گذاری در حوزه مدیریت دانش باید بر اساس نیاز اهالی دانش باشد و نظام نیازهای اهل دانش شامل نیازهای معنوی و مادی است. .

بهرامی در خصوص محور اقدامات اساسی برای مدیریت تحول علوم انسانی افزود: تحول علوم انسانی جهات مختلفی دارد که باید از همه طرف به آن توجه شود و توجه به یک قسمت باعث بی اثر شدن طرف های دیگر می شود. .

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید