این «اکسیژن» برای ما طعم «فوتبال»/دوستی با هیجان داشت! – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: کارکرد عنوان چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراح آن با انتخاب عناصر، فرم ها و چیدمان ها به کمک گرافیک و موسیقی سعی می کند مخاطب را از کار آگاه کند. شرایطی که به مخاطب ارائه می کند گاهی بسیار دقیق، مدبرانه و حساب شده است و گاهی چنان سرد و بر اساس انجام یک وظیفه اجباری ساخته می شود که بیننده را از اساس جلوه بصری دور می کند.

آنچه بهانه ای شده برای بازگشت دوباره به کلیدواژه «اعتبارات» مروری بر ماندگارترین و خاطره انگیزترین موسیقی های مربوط به برخی برنامه ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان خاطرات تلخ و شیرین را در بر می گیرد و باز هم به آن اشاره می شود. زیرا هر شرایطی می تواند دنیایی از خاطرات را برای ما به ارمغان بیاورد. خاطره بازی که پس از راه اندازی و اکران در نوروز با استقبال مخاطبان 1400 روبه رو شد، ما را ترغیب کرد که در قالب یک بازی خاطره هفتگی در روزهای جمعه هر هفته و از درگذشت او تا سال ها روح و روان خود را به او بسپاریم. وقتی ما بهتر از این روزهای پر دردسر هستیم، بله، برویم.

«خاطرات سرفصل های ماندگار» نام مجموعه ای از گزارش های آرشیوی با همین رویکرد است که می توانید آن را به صورت هفتگی در گروه هنری خبرگزاری مهر دنبال کنید.

در هفتادمین شماره از این روایت رسانه ای، به سمت موسیقی تیتراژ رفتیم که نه تنها طرفداران موسیقی الکترونیک با شنیدن آن حس خاصی را تجربه می کنند، بلکه فوتبالدوستان ایرانی نیز با این موزیکال ماندگارترین لحظات دهه 80 و 90 را تجربه کردند. حس نوستالژیکی که دست اندرکاران پخش زنده مسابقات فوتبال چه در لیگ ایران و چه در رویدادهای خارجی آن را در ابتدای مسابقات پخش می کنند تا دوز هیجان ناشی از این مسابقات را برای مخاطبان دوچندان کند.

این یکی

موسیقی الحق و الانصاف عنصری وصف ناپذیر برای ایجاد فضایی هیجان انگیز برای تماشاگرانی بود که قبل از شروع مسابقات از این آهنگ ماندگار در هر دو مسابقه محلی و صمیمی خود استفاده کردند. در شرایطی که دهه 60 در آن زمان در مسابقات محله یا سرپوشیده که بیشتر در ماه مبارک رمضان برگزار می شود به خوبی از آن آگاه است، این موسیقی به عنصر جدایی ناپذیر رویدادهایی تبدیل شده است که توپ دو لایه یا حتی سه لایه است. در کف آسفالت و سالن هایی که بیشتر یک تکه کف پوش هستند حال و هوای خاصی را برای این موسیقی ایجاد کرد. موسیقی ای که قبلاً یادآور لحظاتی بود که گوینده تلویزیون پس از پخش این آهنگ مهیج ژان میشل ژار، نابغه جهانی موسیقی الکترونیک، آنونس مسابقه فوتبال را خواند و تماشاگران را به تماشای یک مسابقه جذاب فوتبال تشویق کرد. .

هر مخاطبی با این موسیقی آشناست، ناخودآگاه او را به یاد بازی تیم محبوبش مقابل حریف می اندازد که دنیایی از خاطرات را برایشان به ارمغان آورد، حالا فرقی نمی کند آن بازی بازی فلان تیم هشتگ سازی باشد. با تهیه نوشابه در جایی یا مسابقه بین رئال مادرید و بارسلونا جالب است که هر مخاطبی با این موسیقی آشناست، ناخودآگاه او را به یاد بازی تیم محبوبش مقابل حریف می اندازد که برایش یک دنیا خاطره به ارمغان آورد، حالا آن بازی مهم نیست، بازی هشتگ زدن یک مکان خاص با نوشیدنی بدون الکل. به هر حال، یک بازی رئال مادرید و بارسلونا، یا یک بازی ملی برتر که در آن برد و باخت برای جمعیت موضوع مرگ و زندگی نیست، یا یک مسابقه جام جهانی، هر چه که باشد، خودش را دارد. داستان عجیبی که سازنده در آن مهارت دارد. او بر اساس دانش مثال زدنی و نبوغ خود در موسیقی الکترونیک می داند که چه نوع محصولی را به شنوندگان برساند. هنرمندی که پدرش آقای موریس ژار و خودش بی شک از رهبران تحولات و تحولات بزرگ موسیقی زمان خود بوده اند و علاقه مندان به این رشته ها می دانند که چه شگفتی هایی را برای مخاطبان و شنوندگان خود به جای گذاشته اند. .

بله، همه اینها را گفتیم تا به نام جناب ژان میشل آندره ژار معروف به «ژان میشل ژار» برسیم. نابغه فرانسوی دنیای موسیقی که با آثارش به ویژه آلبوم «اکسیژن» به شهرتی کم نظیر دست یافت که فوتبالدوستان ایران دوستی خاصی با آثار او دارند. رفاقت از نوع هیجانی که به طرز شگفت انگیزی تیم های فوتبال را قبل از شروع بازی و در بین دو نیمه آرام می کند و آنها را تشویق می کند تا با گوش های شنوا آماده نبردی شوند که جادوی توپ و مستطیل سبز در آن اولین بودند. و آخرین کلمات.. موسیقی عنوان خاطره ای از خود بازی است و می توان آن را در بالای باشگاه محبوب ترین آهنگ هایی که در قسمت عنوان می شناسیم قرار داد.

این یکی

ژان میشل ژار، فرزند موریس ژار، آهنگساز مشهور فرانسوی، یکی از پیشگامان موسیقی الکترونیک، امبینت و سینت پاپ به شمار می رود که علاوه بر مهارت های مثال زدنی خود در زمینه های مختلف آهنگسازی، میکس و تنظیم، نوآوری و نوآوری نیز ارائه کرد. خلاقیت به مخاطبان در کنسرت های او که می توان از آنها به عنوان بهترین و کمیاب ترین معرفی شد.

این هنرمند اولین نسخه از آلبوم معروف «اکسیژن» را در سال ۱۳۵۵ منتشر کرد. آلبومی که خیلی زود پس از انتشار به یکی از مهم ترین و محبوب ترین آثار او تبدیل شد. این آلبوم متشکل از چندین قطعه شماره گذاری شده است که با نام های «اکسیژن 1»، «اکسیژن 2» و… با یکدیگر تفاوت دارند به گفته کارشناسان موسیقی، آثار بیشتر بر روی ملودی متمرکز شده اند تا ریتم. جالب اینجاست که ژار این آلبوم را نیز مانند کارهای قبلی خود در یک استودیوی خانگی ضبط کرده است که در آشپزخانه با بودجه کمی تولید شده است. علاوه بر این، تمام “پژواک” در آهنگ ها توسط سینت سایزر VCS ایجاد شده است.

او در این باره می گوید: «همه آن صداهای آسمانی در اکسیژن 4 توسط VCS 3 ایجاد شده است. این یکی از اولین سینت سایزرهای اروپایی است که در انگلستان توسط شخصی به نام پیتر زینوویف ساخته شده است. من یکی از اولین مدل هایی را خریدم که برای آن مجبور شدم در سال 1967 به لندن سفر کنم. و من هنوز بعد از چهل سال از همان سینتی سایزر روی صحنه استفاده می کنم.”

جالب اینجاست که بسیاری از شرکت های موسیقی، آلبوم ژار را برای انتشار نپذیرفتند. تا اینکه بالاخره یک شرکت با انتشار و فروش اکسیژن موافقت کرد و 50 هزار نسخه منتشر کرد. تا آوریل در سال 1977 Oxygen حدود 70000 نسخه در فرانسه فروخته است. در همان زمان، آن شرکت به عنوان ناشر اکسیژن در مصاحبه ای اعلام کرد: سرمایه گذاری زیادی در Jarr انجام دادیم. او یک استثناست و من مطمئن هستم که تا سال 1980 تمام دنیا او را خواهند شناخت.

این یکی

در نوامبر 2007، به مناسبت سی امین سالگرد انتشار آلبوم Oxygene، Jarr آلبومی به نام Oxygene منتشر کرد – یک ضبط استاد جدید. این آلبوم شامل یک دی‌وی‌دی و یک سی‌دی به همراه یک دی‌وی‌دی ویدئویی است که ژار و سه تن از نوازندگان پشتیبان او آهنگ‌های اکسیژن را بدون تماشاگر روی صحنه اجرا می‌کنند. جار در اجرای این آهنگ ها از سینت سایزرهای قدیمی خود نیز استفاده می کرد.

در هر صورت آنچه در مورد ژان میشل ژار و آثار او ذکر شد تنها نشانه کوچکی از رویداد مهمی مانند جام جهانی فوتبال است که یکی از آثار این هنرمند فرانسوی می تواند به عنوان یکی از بهترین ها باقی بماند. آثار مهم و خاطره انگیزی که قبل از شروع مسابقات فوتبال ارائه می شود تا در ذهن ما پیوند بخورد، مورد توجه قرار گیرد. برای ما ایرانی‌ها موسیقی فقط موسیقی نیست و می‌تواند شامل ابعاد مختلفی از عواطف و احساسات باشد که باعث می‌شد حالمان بهتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید