«شو چله» شبگردی هزار ساله/ شیرینی و آجیل مخصوص لرستان چیست؟ – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



خبرگزاری مهر – گروه استان ها: شب یلدا یا اولین جشن زمستانی در هر منطقه با نامی خاص شناخته می شود و قدمت یلدا بیش از هزار سال است و یکی از کهن ترین آیین های فرهنگ ایرانیان به شمار می رود که در سال 1398 برگزار می شود. فرهنگ های مختلف

از نظر پیشینه تاریخی و فرهنگی، یلدا همان عید نوروز است و محبوب ترین جشن فرهنگ ایرانی به شمار می رود و تنها جشن ایرانی است که فقط در شب برگزار می شود.

در همین راستا با ناهید رشیدی مفرد کارشناس ارشد مردم شناسی و پژوهش فرهنگ عامه گفت وگویی انجام داده ایم که می خوانید.

نام شب یلدا در لرستان چیست؟

شب یلدا در استان لرستان بیشتر به «شو چله» معروف است. جریان به آن چله (چله اول) و «قاره اول» می گویند و در برخی مناطق به نوروز 90 نیز می گویند یعنی 90 روز تا عید نوروز باقی مانده است.

این جشن باستانی هنوز از کانون حلقه فرهنگی مردم خارج نشده است و نام «شو چله» یا اولین چله آغاز چله بزرگ است، زیرا در باور لرها زمستان دو قسمتی است. چله بزرگ و چله کوچک که چله بزرگ با آن شروع می شود زمستان اول چهل روز است یعنی. تا دهم بهمن ماه و چله کوچک 20 روز بعد از چله بزرگ دوام می آورد، به همین دلیل است که شب یلدا در لرستان به دلیل وجود دو چله بزرگ و کوچک در فصل زمستان، شو چله نامیده می شود.

شام شبت در لرستان چیست؟

مردم لرستان معتقدند شب چله بلندترین شب سال است و آن شب را جشن می گیرند و از چند روز قبل به ویژه در عشایر کوچ نشین آماده استقبال از این شب می شوند. از این رو وسیع بچه ها چند ماهی است که گوسفند و بوقلمون و خروس پرورش می دهند و در شب جلدا حیوان یا مرغ مورد نظر را ذبح می کردند و گوشت را به صورت کبابی یا آب پز سرو می کردند. همچنین لرها معتقد بودند که در این شب باید اجاق را روشن کرده و برای شام خون حیوانات یا طیور ریخته شود و شام گوشتی گرم و مطبوع طبخ شود.

آیا لرستانی ها آجیل خاصی دارند؟

مهم ترین میان وعده لرستان که در شب جلدا با آجیل استفاده می شود شیر گندم است و طرز تهیه آن این است که گندم را مدتی در شیر خیس کنید و سپس با نمک و زردچوبه روی تابه و اجاق مخصوص اجاق گاز بگذارید. یا چوب درخت ساج آنها را حرارت می دهند و برشته می کنند و با پسته وحشی که از کوه های زاگرس برداشت می شود و کنجد و کنف مخلوط می کنند و به عنوان میان وعده عصرانه مصرف می کنند.

شیرینی خاصی هست که در شب یلدا پخته شود؟

آره. شیرینی های محلی لرستانبراساگبه عنوان شیرینی مخصوص شب یلدا و عید نوروز تهیه می شود و بانوان لرستانی خودشان این شیرینی را می پزند.

به جز آجیل و شیرینی، لرها چه غذاهای دیگری در شب چله سرو می کنند؟

در گذشته مردم لرستان در شب چله از غذاهای زیادی استفاده می کردند و علاوه بر پختن شام های خاص و آجیل و تنقلات از میوه هایی مانند انار و هندوانه نیز استفاده می کردند. همچنین در شهر سلام اهل خانه صبح اجاق را روشن می کردند و معتقد بودند که در شب یلدا نباید اجاق را خاموش کرد و وقتی شب می شد بعد از شام یک کدو تنور بزرگ در تنور می گذاشتند. و آن را بخور

دلیل اهمیت انار و هندوانه در شب یلدا چیست؟

از آنجایی که شب یلدا را شب میلاد مهر یا خدای خورشید می دانند، در این شب روشنایی و تاریکی به نبرد می پردازند و در نهایت نور پیروز می شود، رنگ قرمز این میوه ها نشانه نور خورشید است، از سوی دیگر مردم در لرستان معتقدند هرکسی در شب یلدا با خوردن هندوانه از سرمای زمستان کاسته و در تابستان گرما و تشنگی کمتری خواهید داشت.

با توجه به اینکه در شب یلدا اکثر اهالی ایران فال می گیرند آیا این امر در مورد لرستان هم صدق می کند؟

آره تفاله حافظ شب یلدا در لرستان و سایر استان ها رایج است، علاوه بر فال حافظ با فال محلی این استان یا «چهل ترانه» که آداب خاصی دارد و شامل ترانه هایی به زبان است. لاکی است، تفاله آنها حدس زدند

دلیل تفاله چه چیزی در شب دست انداز می شود؟

شب چله بلندترین شب سال است و در این شب بزرگتر و کوچکتر خانواده دور هم جمع می شوند تفاله و زندگی شبانه و سرگرمی تا پاسی از شب بیدار می ماند تفاله ضربه زدن در این شب از دو جهت مهم است. اول اینکه جنبه سرگرم کننده دارد و تفاله با توجه به فال 40 آهنگ از حس کنجکاوی و آینده نگری و آینده نگری انسان سرچشمه می گیرد و دلیل دوم. تفاله با 40 آهنگ که بیشتر در شمال و غرب لرستان استفاده می شود مربوط به جنبه سرگرمی تفنان این است.

مهمانی های ویژه شب یلدا در لرستان چیست؟

در میان مردم لر، بزرگان فامیل از گذشته حکایت می‌کنند، از معروف‌ترین افسانه شب یلدا در لرستان نیز یاد نمی‌شود.امیل من بندازش دور«یا یک سالن بزرگ و کوچک است. علاوه بر این در لرستان مرسوم است که در شب یلدا شاهنامه خوانی می شود که با شور حماسی خاصی در میان پیر و جوان روایت می شود. همچنین برخی از بازی ها و ورزش های محلی مانند کشتی و پهلوانی در جمع صمیمی و خانوادگی شب یلدا فضای خوب و با نشاطی را برای خانواده های لرستانی ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید