«تورلیدر» به جای «مدیر کاروان»/ عربستان رفتن به حج را توریستی می کند!


خبرگزاری فارس – گروه حج و زیارت – مریم سادات آجودانی: در حال حاضر مراسم عمره برای زائران خارجی بسیاری از کشورها انجام می شود و هر روز کاروان های زائران از کشورهای مختلف وارد فرودگاه های مدینه و جده می شوند. بر اساس آخرین گزارش عربستان، ماهانه بیش از یک میلیون زائر خارجی به خانه خدا مشرف می شوند.

مسجدالحرام – یکشنبه 8 آبان

سعودی ها به صنعت گردشگری مذهبی توجه دارند

حضور یک میلیون زائر از کشورهای مختلف با فرهنگ های مختلف به نوعی می تواند نقش موثری در اقتصاد گردشگری هر کشور ایفا کند. مانند سال های قبل از شیوع ویروس کرونا بخش قابل توجهی از اقتصاد عربستان از طریق زیارت خانه خدا تامین می شد و پس از صادرات نفت و گاز، زیارت نقش مهمی در صنعت و اقتصاد سعودی ها داشت مقامات حدود هشت درصد از تولید ناخالص داخلی غیرنفتی عربستان سعودی از صنعت زیارت و حضور زائران در ایام حج تامین می شود.

بر این اساس سعودی ها در چشم انداز سال 2030 خواهند بود صنعت گردشگری مذهبی مورد توجه جدی قرار گرفت و با ارائه راهکارهایی برای جذب بیشتر زائران و البته تشویق آنان به بازدید از شهرهای دیگر عربستان، آن را در دستور کار قرار دادند.

برای تحقق این امر، بن سلمان، نخست وزیر عربستان سعودی به ایجاد مشوق ها و همچنین ساخت هتل ها، مغازه های لوکس و ساختمان های اداری به منظور دستیابی به رونق اقتصادی در مناسبت های مختلف و کاهش وابستگی اقتصاد به نفت و گاز اشاره کرد.

مکه یکی از مقاصد است لوکس برای گردشگران مذهبی شده است

شاید به همین دلیل است که هتل ها در سال های اخیر لوکس همچنین در اطراف کعبه ساخته شده است و برای برخی از زائران اتاق هایی با قیمت شبی 30 هزار دلار در نظر گرفته شده است. تا آنجا که اکنون شهر مکه به عنوان یکی از شهرهای توریستی دارای هتل های مجلل در بین گردشگران مذهبی شناخته می شود و بسیاری از ثروتمندان خلیج فارس در ایام خاص از این اماکن زیارتی دیدن می کنند.

نمایی از مسجد الحرام از اتاق یکی از هتل های گران قیمت مکه

در هفته های اخیر محدودیت ها کرونا در شهرهای زیارتی عربستان، زائران اجازه زیارت خانه خدا و مسجد النبی (م.ز) را دارند.

جذب گردشگر به مکه/ وقتی سعودی ها از زائران خانه خدا سوء استفاده می کنند

این اقدام به منظور تشویق زائران خانه خدا برای بازدید از شهرهای دیگر عربستان انجام می شود. تا جایی که حتی به گفته برخی از زائران خارجی که در هفته های اخیر به خانه خدا مشرف شده اند، در هتل ها و حتی اطراف مسجد اعظم، افرادی هستند که با دادن نقشه عربستان، اماکن گردشگری این کشور را می شناسند، بلکه در قسمتی از شهر مکه برنامه ریزی شده است تا زائران به این مکان های تفریحی منتقل شوند.

این تصمیم سعودی ها با اعتراضاتی نیز مواجه شد. بنابراین برخی از زائرانی که برای روحیه معنوی به سرزمین وحی سفر کرده اند، بر این باورند که با توجه به تبلیغات مختلفی که در مکه مکرمه رعایت می شود، دیگر فضای زیارت حاکم نیست و سفر به سرزمین وحی در دراز مدت است. به عنوان یک سفر توریستی شناخته شود، بیشتر یک سفر زیارتی و معنوی نخواهد بود. این در حالی است که بزرگان دینی جهان همواره بر معنویت حج و عمره به عنوان نقطه عطف در ارتباط با وحدت مسلمانان تأکید می کنند.

اما برای جبران کسری بودجه و حتی کاهش وابستگی کشور به نفت، عربستان سعودی سال هاست که سفرهای زیارتی انجام داده و قصد دارد زائران را به عنوان گردشگر جذب کند.

توطئه سعودی ها برای سلب اختیار نهادهای مذهبی برای اعزام زائران به سرزمین وحی

علاوه بر اقدامات قبلی سعودی ها برای جذب گردشگر و توریستی کردن سفر به این کشور کشف شده، اخیراً وزیر حج از راه اندازی رسمی پلتفرم آنلاین برای زائران به منظور افزایش تعداد زائران و گردشگران خارجی خبر داده است. در این کشور.

در این برنامه آنلاین به نام “سرگردان“که به منظور جذب زائران بیشتر و بهره مندی از تجربه اقامت در عربستان راه اندازی شده است، 100 فعالیت در نظر گرفته شده است که 30 میلیون نفر می توانند همزمان از آن استفاده کنند.

آیا سفر به خانه خدا سرگرم کننده است؟

راه اندازی این برنامه یکی از اقدامات عملیاتی برای دستیابی به چشم انداز سعودی ها در سال 2030 و حتی کاهش سفر به سرزمین وحی به عنوان یک سفر تفریحی است. در چشم انداز سعودی ها در سال 2030، سفر به سرزمین وحی باید به عنوان یک سفر تفریحی و توریستی به مردم کشورهای مختلف ارائه شود و از سوی دیگر، زائران خانه خدا به سفر تشویق شوند. به سایر شهرهای عربستان سعودی به منظور توسعه صنعت گردشگری عربستان سعودی.

زیارت زائران خارجی از حرم نبوی

البته گفته می شود یکی از اهداف سعودی ها برای اجرای چشم انداز 2030 حذف سفرهای زیارتی از مؤسسات مذهبی در کشورهای مختلف و تسهیل سفر زائران به عربستان سعودی نه تنها به عنوان زائر، بلکه به عنوان گردشگر است. . به همین منظور در سال های اخیر سامانه ای طراحی و رونمایی شد تا زائران بتوانند به صورت انفرادی ثبت نام کرده و به سرزمین وحی مشرف شوند. به طوری که کسانی که قصد زیارت خانه خدا را در هر گوشه ای از جهان دارند می توانند درخواست خود را برای سفر به سرزمین وحی و زیارت سرزمین وحی و زیارت خانه خدا در هر گوشه ای از جهان ثبت کنند و پس از بررسی و با تایید، ویزا برای آنها صادر می شود و سایر زائران به آن نیازی نخواهند داشت. آنها کاروان‌های زیر نظر مقامات و نهادهای حاکمیتی کشور خود را ندارند و به این ترتیب از وظایف موسسات مذهبی در اعمال حج یا عمره کاسته و در نهایت ناپدید می‌شوند.

سعودی ها با این اقدام، ورود و خروج و سایر اقدامات حجاج و سازمان ها را به طور کامل کنترل می کنند. ماموریتو مراکز مذهبی کشورهای مختلف نقشی در اعزام زائران نخواهند داشت. علاوه بر این، سعودی ها به جای حضور کشیشان، واعظان، مدیران کاروان ها یا عوامل اجرایی، افرادی مانند «رهبران سفر» را به طور گسترده در شهرهای مدینه منوره و مکه برای راهنمایی زائران از بدو ورود به این کشور مستقر خواهند کرد. و حتی آنها را به حضور در شهرها تشویق کنید عدم حضور عربستان سعودی

به گزارش فارس، قبل از شیوع ویروس کرونا بیش از 2 میلیون در سال شخص در در ایام حج، سعودی ها سعی داشتند در چشم انداز 2030 این تعداد را به حدود 15 میلیون نفر برسانند. اما با شیوع ویروس کرونا این طرح ها تا حدودی متوقف شده و تصمیم سعودی ها برای جذب زائران با روش های دیگر به شرح زیر است. بنابراین در حج گذشته، اگرچه عربستان اجازه حضور بیش از یک میلیون زائر را داد، اما کمتر از 900 هزار نفر به حج مشرف شدند.

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دیدگاهتان را بنویسید