«شب یلدا» و خاطره ای که با آواز محمدرضا فروتن ماند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: کارکرد عنوان چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراح آن با انتخاب عناصر، فرم ها و چیدمان ها به کمک گرافیک و موسیقی سعی می کند مخاطب را از کار آگاه کند. شرایطی که به مخاطب ارائه می دهد گاهی بسیار دقیق، مدبرانه و حساب شده است و گاهی چنان سرد و بر اساس انجام یک تکلیف واجب ساخته می شود که بیننده را از اساس کار تصویری دور می کند.

آنچه بهانه‌ای برای بازگشت دوباره به کلیدواژه «اعتبارات» شده است مروری بر ماندگارترین و خاطره‌انگیزترین موسیقی‌های مربوط به برخی برنامه‌ها و فیلم‌ها و آثار تلویزیونی است که برای بسیاری از بینندگان خاطرات تلخ و شیرین را دربرمی‌گیرد و دوباره به آن مراجعه می‌کند. زیرا هر شرایطی می تواند دنیایی از خاطرات را برای ما به ارمغان بیاورد. خاطره بازی که پس از راه اندازی و اکران در نوروز با استقبال مخاطبان 1400 روبه رو شد، ما را ترغیب کرد که در قالب یک بازی خاطره هفتگی در روزهای جمعه هر هفته و از درگذشت او تا سال ها روح و روان خود را به او بسپاریم. وقتی ما بهتر از این روزهای پر دردسر هستیم، بله، برویم.

«خاطرات سرفصل های ماندگار» نام مجموعه ای از گزارش های آرشیوی با همین رویکرد است که می توانید آن را به صورت هفتگی در گروه هنری خبرگزاری مهر دنبال کنید.

در هفتاد و چهارمین دوره این روایت رسانه ای به سراغ موسیقی متن و تیتراژ فیلم سینمایی «شب یلدا» به کارگردانی کیومارت پوراحمد، آهنگسازی حمیدرضا یراقچیان رفتیم که پس از گذشت 22 سال از تولید همچنان یکی از نوستالژیک ترین و فراموش نشدنی ترین ملودی هاست. مقید به شب فیلمی است که می تواند نقش ارزنده ای در حافظه سینمایی مخاطبان سینمای ایران داشته باشد. موسیقی برآمده از حال و هوای داستانی فیلم که برخاسته از نگاه رمانتیک بود، آن را به خاطره ای ماندگار در عرصه موسیقی تیتراژ سینمای ایران تبدیل کرد.

فیلم شب یلدا که به گفته خیلی ها الهام گرفته از زندگی این کارگردان بود در سال 1380 به کارگردانی کیومارت پوراحمد با بازی محمدرضا فروتن، هیلدا هاشم پور، الهام چارگنده و پروین دخت یزدانیان ساخته شد. جالب اینجاست که در این فیلم علاوه بر حضور حمیدرز یرقچیان به عنوان آهنگساز که سعی در ارائه موسیقی متفاوت و کمتر تجربه شده داشت، پری ملکی یکی از هنرمندان باتجربه در عرصه خوانندگی با عوامل فیلم همکاری داشت. به عنوان تنظیم کننده موسیقی و مدرس آواز.

داستان فیلم از این قرار است که حامد با وجود عشق فراوان به همسرش مهناز و پسر نازی پس از ده سال زندگی مشترک آنها را به خارج از کشور می فرستد. بهانه مسافرت مهناز آزادی بیشتر است اما پس از خروج از کشور شروع به اعمال مشکوک می کند. دوستان حامد در خارج از کشور به او اطلاع می دهند که مهناز با فردی به نام «آقای شریف» (از دوستان قدیمی حامد) رابطه دارد. حامد که از نظر عاطفی بسیار حساس شده است به همسرش مشکوک می شود و خود را در خانه حبس می کند. در این مدت به طور اتفاقی و تلفنی با زنی مطلقه به نام «پریا فردوسی» آشنا می شود و به توصیه پریا به بررسی گذشته او می پردازد. کم کم متوجه می شود که مهناز او را دوست نداشته و بدون عشق با او زندگی کرده است. بعد از مدتی مهناز تلفنی به حامد اطلاع می دهد که برای گرفتن اقامت باید از حامد طلاق بگیرد و ازدواج کند. حامد یک سال را در حالت سردرگمی و افسردگی سپری می کند. در پایان فیلم پریا به دیدار حامد می رود.

آنچه کیومرث پور احمد درباره شب یلدا نقل کرد، شامل جست و جوی هوشمندانه و هدفمند کارگردانی کارکشته بود که بحران، فروپاشی و نابودی خانواده در جامعه امروز را به درستی به مخاطبان ارائه کرد. حالتی که در نهایت به امید و رهایی می انجامد و شرایط مساعدی را برای شخصیت اول فیلم فراهم می کند. به حدی که وارد کلیشه‌های معمول آن سال‌های سینما و تلویزیون ایران نمی‌شود، بلکه وارد فضای روان‌شناختی و جامعه‌شناختی می‌شود که شب یلدا را برای کیومرث پور احمد به یکی از بهترین آثار او و حتی یکی از بهترین آثار ایرانی تبدیل کرد. سینما در جهان دهه هشتاد و طبیعتاً به چنین چیزی رسیده است. این سطحی است که شامل همسویی با اجزایی است که فراتر از نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، تکنیک های سینمایی و در حوزه موسیقی متبلور می شوند.

این قطعه موزیکال که در فیلم شب یلدا به آن اشاره شد، قطعاً یکی از مولفه های محرک جریان و هدف فیلم است که به عنوان یک وسیله جانبی عمل نمی کند، بلکه یک نشانگر است که بدون آن نمی توانیم تماشا کنیم. شب یلدا که در خاطره تاریخی همینطور است، بمانیم. مولفه ای که هم در موسیقی تیتراژ و هم در موسیقی متن اثر به وضوح قابل مشاهده است و با وجود انتقادات و نظراتی که از دید کارشناسان قابل اعتراض است، توانسته ملودی دلنشین و مفیدی را برای مخاطب به ارمغان بیاورد. اصولاً موسیقی در «شب یلدا» از آنجا شروع می شود که حامد پس از خداحافظی تلخ در فرودگاه، در یک شب بارانی در دل تنهایی با موسیقی «با تو رفتم، دوباره آمدم» مواجه می شود. او پر از اشک و گریه است و به این ترتیب خود را در هم آمیخته با موسیقی می بیند. موقعیتی که سرآغاز موسیقی تیتراژ است که حامد را با خانه ای پر از تنهایی مواجه می کند، تنهایی که او را جزئی جدانشدنی از شب یلدا در آهنگسازی می کند که طبیعتا کار آهنگساز را سخت و دشوارتر می کند.

حمیدرضا یراقچیان اخیرا آهنگساز فیلم شب یلدا بود و در گفت و گو با رسانه ها درباره نحوه همکاری خود با کیومارتا پوراحمد و ساخت ملودی این قطعه بر اساس موسیقی توضیح داد: قبل از فیلمبرداری فیلم «شب یلدا» یکی از کارهای خود را انجام دادم. دوستان با آقای با پوراحمد آشنا شدم و دوستی و رابطه خیلی خوبی با هم برقرار کردیم. زمانی که قرار بود این فیلم ساخته شود، موسیقی متن و تیتراژ آن بر عهده من بود یاراکچیان: وقتی من یا هر آهنگسازی به یک پروژه سینمایی اضافه می کند، می توانیم ایده بدهیم و کارگردان قبول کند یا نه. ایده کارگردان را می گیرم و هنرم را روی آن می گذارم. اگر نوآوری وجود داشته باشد که با آن فکر سازگار باشد، کار را تسریع می کند تا درخشان تر شود. بالاخره به این پروژه پیوستم. در مورد حضور خانم پری ملکی باید بگویم که این هنرمند یکی از بزرگان موسیقی ایران است که تمامی موسیقی و ترانه های اجرا شده توسط محمدرضا فروتن را در فیلم ساخته است. باید یادتان باشد که شخصیت حامد با بازی آقای فروتن دو سه آهنگ در فیلم می خواند و خانم ملکی روی صدا و تکنیک او کار کردند. البته در زمان فیلمبرداری خود فیلم همدیگر را ملاقات نکردیم و آشنایی من با او بعد از این فیلم صورت گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب سازها بر اساس شخصیت بوده یا خیر؟ وی گفت: در واقع تا جایی که من می دانم انتخاب سازها براساس شخصیت پردازی نبوده است. آقای پوراحمد روی نقش موسیقی در فیلم تاکید داشت و برایش مهم بود، اما قرار نبود خود ساز چیزی را نشان دهد. قطعات و قرار گرفتن این سازها در موقعیت های فیلم به خلق داستان کمک کرد. کیومرث پوراحمد علاوه بر اینکه کارگردانی بی نقص است، در زمینه موسیقی نیز اطلاعات زیادی دارد. به همین دلیل از سازها به عنوان زبان مشترک برای بیان احساسات شخصیت ها استفاده می کرد. به عنوان مثال، ساز ویولنی که در پایان وارد داستان می شود، عمدتاً برای به تصویر کشیدن تنهایی سوزان و آشفتگی تفکر استفاده می شود. ما اصلاً ویولن را در فیلم نمی بینیم، فقط در تصویر ویولن یک قطعه موسیقی آوانگارد در حال پخش است. قطعه ای که در جایی آرام می گیرد و جایی اوج می گیرد. انگار به نوعی می خواهد تصویری از گذشته و استقرار حامد را نشان دهد. در انتها خون دست پریا را می بینیم که از دستش می چکد و در تصویر نقاشی شده ویلون روی کاغذ، درست روی خون حامد می چکد تا در واقع ارتباط این دو را نشان دهد. یا مثلاً مهناز پشت پیانو می نشیند تا وابستگی عاطفی کاذب خود را به حامد نشان دهد تا با نواختن خیانتی که در او شکل می گیرد پنهان کند.

آهنگساز فیلم شب یلدا در همین راستا ادامه می دهد: اتفاقا یکی از مهم ترین خاطرات من از آن فیلم این است که بعد از پایان فیلمبرداری که آمدیم موسیقی را بسازیم و آن را روی فیلم همگام کنیم، تلاش کردم. آنقدر با دقت کار کند که بیننده فکر کند. خود شخصیت مهناز با الهام از الهام روهنده پیانو می نوازد. لحن آواز خانم چارگنده نیز در حین اجرا تغییر کرد و من به چالش کشیده شدم که کوک پیانو را به گونه ای تنظیم کنم که افت صدای پیدا شده با وضعیت نمایشی اجرای خانم چارگنده مطابقت داشته باشد. اگر یادتان باشد مهناز گریه می کند و همین اتفاق مصادف است با از دست دادن قدم هایش. قسمت مربوط به سه تار نوازی آقای فروتن نیز توسط خانم پری ملکی تدریس و اجرا شد.

یراقچیان در قسمت دوم گفت و گوی رسانه ای خود با اشاره به تضادهایی که در قسمت های مختلف موسیقی فیلم دیده می شد، خاطرنشان کرد: انتخاب و اجرای این جنبه تضاد و فضاسازی بر عهده خود کارگردان است، من فقط آقای دکتر را تقویت کردم. پوراحمد فکر می کند. وقتی من یا هر آهنگسازی به یک پروژه سینمایی اضافه می‌شود، می‌توانیم ایده بدهیم و کارگردان بپذیرد یا نه. ایده کارگردان را می گیرم و هنرم را روی آن می گذارم. اگر نوآوری وجود داشته باشد که با آن فکر سازگار باشد، کار را تسریع می کند تا درخشان تر شود. مثلاً در تیتراژ پایانی، من با ملودی خودم شروع کردم و بعد وارد یک قطعه فیلم قدیمی می‌شود و بعد به ملودی خودم برمی‌گردد. آنها را چهار قسمت کردم و همه را کنار هم گذاشتم. با این کار می خواستم تماشاگر در پایان خاطرات خود و خود فیلم را مرور کند.

این هنرمند در قسمت پایانی گفت و گو بیان می کند: خاطرات زیادی از این فیلم دارم اما یکی از مهم ترین آن ها این است که در آن روزها این خبر در بسیاری از روزنامه ها و خبرگزاری ها منتشر شد با این عنوان که آلبومی با موسیقی متن فیلم «شب یلدا» جزو پرفروش ترین مطالب موسیقایی بود. متن فیلم های ایرانی. حتی مجله ای دارم که تیتر زده بود فروش آلبوم موسیقی این فیلم از موسیقی گروه آریجان و مرحوم ناصر عبداللهی پیشی گرفته است. یا خاطره دیگر این است که برای ساخت موسیقی که ترکیبی از سازهای قدیمی و جدید و موسیقی قدیمی باشد، مجبور شدم سه نوازنده نی با کوک های مختلف را استخدام کنم تا قطعه ای با نی بسازم. چون هیچ نی نی نبود که بتواند اینطور قدم ها را عوض کند.

به هر حال موسیقی فیلم «شب یلدا» از ابتدا تا انتها حاوی حسی متفاوت و کمتر تجربه شده در موسیقی فیلم های آن زمان بود که می توانست با استفاده از دیده شده، واژه های متفاوتی برای گفتن داشته باشد. به روایت کیومرث پور احمد شنیدن قطعات او در طولانی ترین شب های سال می تواند لذت بخش باشد.

دیدگاهتان را بنویسید