کدام تلویزیون ها جام جهانی را با کیفیت 4k پخش می کنند؟/ جزئیات خرید حق پخش – خبرگزاری مهر ایران و اخبار جهان


ابوالفضل صالحی مدیر شبکه فرات در خصوص پخش 4k و استانداردهای این شبکه نسبت به دنیا به خبرنگار مهرا گفت: در خاورمیانه تنها ما به این فناوری مجهز هستیم. حدود 218 شبکه پیشران با کیفیت های مختلف در جهان وجود دارد. این سطح استاندارد در شبکه های پروران چندین ویژگی دارد که اولین آن 4k است که کیفیت تصویر در مقایسه با اس D 16 بار و در مقایسه با اچ D هشت بار ارتقا یافته است. حداقل فضای رنگ باید از 16 میلیون رنگ به یک میلیارد رنگ افزایش یابد.

وی افزود: این مشخصات به قدری دقیق است که مطابق با استانداردهای جهانی است و مسابقات جهانی که دریافت کرده ایم تمام مشخصات شبکه پخش را دارد. فورکی مسابقات جام جهانی تستی که قبل از مسابقه از طریق ماهواره و فیبر نوری برای ما ارسال شد دقیقاً استانداردهای ما را داشت.

مدیر شبکه فرات در پاسخ به شبهات در خصوص حق پخش بازی ها گفت: نوشتن به این ترتیب گاهی مستقیماً از فیفا است و گاهی می شود همچنین شرکت ها به عنوان “بین رسانه ها” نوشتن کل منطقه را یکجا می خرند. حقوق منطقه ما در صلاحیت شرکت «بین مدیا» است که توسط ایران خریداری شده است.

اگر حق پخش خریداری نمی شد، مسابقات جام جهانی را روی فیبر نوری دریافت نمی کردیم

وی ادامه داد: اگر حقوق و حق پخش را نمی خریدیم، نمی توانستیم این مسابقات را در فیبر اینجا برای شبکه فرات دریافت کنیم. اما از آنجایی که آنجا فیفا در حال ارسال سیگنال به ایران است، ما هم می توانیم آن را دریافت کنیم. اینها نکاتی است که عده ای یا نمی دانند یا ناعادلانه انجام می دهند.

صالحی درباره هزینه‌های راه‌اندازی این شبکه تصریح کرد: زمانی که ایده راه‌اندازی این شبکه مطرح شد، این بحث مطرح شد که هزینه‌های زیادی را به همراه داشته باشد زیرا فناوری جدیدی است، اما ما با دانش بومی خود پیش رفتیم. یکی از مهم ترین وسایلی که نیاز داشتیم امکانات بود قیچی این شامل پخش زنده مسابقات تلویزیونی بود که بسیار گران بود. این امکان را در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بومی سازی کردیم.

وی افزود: سیستم های زیادی درگیر هستند شبکه همچنین در داخل کشور تولید می شود و هیچ هزینه ای برای خرید آن متحمل نشده است. هنوز خرید جدی برای این شبکه انجام نشد که البته این کارها زمان برد. با شرکت های سازنده تلویزیون هم مشکلات بزرگی داشتیم، چون این ارتقا باید در شرکت های سازنده هم اتفاق می افتاد.

کدام تلویزیون ها شبکه فرات دارند؟

وی در پاسخ به اینکه کدام تلویزیون ها مجهز به قابلیت دریافت تصاویر از شبکه فرات هستند؟ وی گفت: در بین تلویزیون های موجود در بازار، بزرگتر از 50 اینچ به قابلیت دریافت تصاویر 4k مجهز است. اگر قیمت را در نظر بگیریم تلویزیون های 10 میلیونی به بالا این امکان را دارند.

وی درباره امکان دریافت این شبکه از تلویزیون و با تغییر کیفیت آن اعلام کرد: تلاش ما این است که این اتفاق بیفتد، سیگنال می دهیم تلویزیون ما تحویل داده‌ایم و آنها باید این قابلیت را فراهم کنند. کیفیت متفاوت خواهد بود زیرا مربوط به پشتیبانی آنلاین است.

سریال هایی که با کیفیت 4k تولید شده اند اما ویرایش شده اند قالب آنها تغییر کرد

وی همچنین درباره تولیدات تلویزیونی در این قالب توضیح داد: معاون سیما اعلام کرد که تمامی سریال ها باید به سمت تولید 4k بروند. البته قبل از این سریال هایی مثل “ظهر خبا فرمت 4k تولید می شوند اما به دلیل هزینه های بالا در این قالب ویرایش نمی شوند اما همه باید به این سمت بروند مثلا سریال سلمان فارسی با این فرمت تولید می شود.

50 درصد از جمعیت کشور به 4k دسترسی دارند

صالحی در قسمت دوم درباره میزان دسترسی مخاطبان به این شبکه گفت: حدود 50 درصد جمعیت کشور به این شبکه دسترسی دارند و بسته به اینکه گیرنده آنها 4k باشد می توانند این شبکه را دریافت کنند.

وی در مورد اینکه آیا نظرسنجی از مخاطبان شبکه انجام داده اند یا خیر، گفت: این تحقیق باید به صورت نظرسنجی انجام شود، اما آنچه من از تجربه خودم گرفتم این است که این شبکه مخاطبان وفاداری دارد که با جدیت آن را دنبال می کنند. آن را انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید